PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

1
PostNL heeft een grote serie valse postzegels onderschept die via websites voor een veel lagere prijs werden aangeboden. De schade voor het bedrijf kan in de miljoenen lopen.
Foto

De nepzegels werden via websites verkocht, voor een prijs die ver onder de werkelijke waarde van de postzegels lag. De neppers zijn ontdekt via zogenoemde authenciteitssystemen van PostNL. De verzending van de poststukken wordt vervolgens stopgezet.
Vooral op pakketten gebruikt
De stickervellen zijn vooral aangetroffen op aangetekende poststukken en pakketten. Ook worden de valse postzegels gebruikt voor internationale verzending. Hoeveel pakketjes op de distibutiecentra liggen, is niet duidelijk. De pakketten zijn nu bewijsmateriaal voor de politie.
Blanco stickervel
De series valse postzegels zijn herkenbaar omdat ze altijd op een blanco stickervel worden aangeboden en via websites worden verkocht. Voorbeelden van valse postzegels vind je op de site van PostNL.
Wettelijk vastgelegde waardepapieren
Ger Jacobs, commercieel directeur van PostNL: "Wij willen onze klanten er op wijzen dat geen enkele postzegel onder de nominale waarde gekocht kan worden, omdat het wettelijk vastgelegde waardepapieren zijn. Om die reden hebben wij meerdere zichtbare en onzichtbare authenticiteitkenmerken in het ontwerp van onze postzegels opgenomen."
Websites met valse postzegels
Uit onderzoek van PostNL is gebleken dat onder andere de volgende websites frauduleuze postzegels hebben aangeboden:
http://www.goedkooppostverzenden.com
http://www.posttarieven-binnenland.nl
http://www.extrapostzegels.nl
http://www.tarieventntpost.nl
http://www.pakketten-met-postzegels-verzenden.nl
http://www.goedkoperpakkettenversturen.nl
http://www.verzendpro.nl
http://www.postzegelsbuitenland.nl
http://www.verzenden-met-postzegels.nl
http://www.goedkooppostversturen.com
http://www.goedkoperverzenden.nl
http://www.boek2.nl
Maximaal zes jaar cel
PostNL heeft aangifte gedaan bij de politie. Iemand die postzegels vervalst of als echte postzegels gebruikt, kan maximaal zes jaar gevangenisstraf krijgen.

bron
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

5
Ik had erna gekeken maar toch vertrouwde ik het niet. Het is ook gewoon niet logisch. Als er nog 'oude' goedkopere verzendstickers zijn dan zijn deze toch op een gegeven moment op of niet? Of heb je voor tonnen ingekocht destijds?

If it sounds to good to be true...

Blij dat ik toch mijn gevoel vertrouwde.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

9
reactie op fok!:
Waarschijnlijk heeft het boekwinkeltje een grote partij vervalste postzegels opgekocht, want ze kochten ook oude ongefrankeerde postzegels op.
Of ze er zelf van op de hoogte waren is de vraag.
Kan natuurlijk ook...

http://www.postzegelsmetkorting.nl/
Doet eigenlijk hetzelfde, maar zij zijn nog wel in de lucht. Zou dit dan wel legitiem zijn?
Misschien toch maar een weegschaal kopen, als ik het niet verkeerd heb kan je dan ook goedkoper porto plakken.

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

10
Postzegels met korting ken ik ook al langer. Maar zij leggen uit waarom: Ze kopen altijd de nieuwste postzegels voor verzameldoeleinden. Sommige postzegels blijken dan later veel waard te worden en sommigen niet. Die zegels die meer waard worden (zo gaat dat met verzamelen) worden ook voor meer verkocht. En in plaats van de "waardeloze" postzegels weg te gooien, doen ze ze voor een kleiner prijsje in de aanbieding.

Al beweren ze wel dat je Track&Trace krijgt op een pakketje dat je met postzegels betaald en volgens mij is dat niet zo.
Als ik dat laatste zo hoor begin ik wel te twijfelen aan de site, maar eerlijk gezegd lijkt het me dat als PostNL nu de illegale sites opspoort, deze ook wel zou zijn gevonden...

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

11
Tink schreef: Al beweren ze wel dat je Track&Trace krijgt op een pakketje dat je met postzegels betaald en volgens mij is dat niet zo.
Zonder track & trace kan PostNL een pakketje niet verwerken. Er zit dus altijd zo'n barcode op. Het kan wel zijn dat als je als afzender de code ook wilt hebben, dat je er even specifiek om moet vragen bij het PostNL servicepunt/businesspoint.

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

12
Dagelijks worden er partijen valse eurobiljetten ontdekt en valse schilderijen van grote meesters en er rijden auto's rond met valse kentekens.
Sinds de invoer van postzegels worden deze waardezegels vervalst en op brieven en pakjes geplakt. Dat wist PTT Post al. Daar werd ook actief opsporing naar gedaan. De valse zegels werden vernietigd maar verder kon men gewoon de zegels gebruiken.
We kunnen toch ook nog met euro's betalen en in auto's rijden. Oude meesters worden ook nog steeds voor veel geld geveild.
Waarom zou men dan niet de gulden postzegels kunnen blijven gebruiken, de niet valse natuurlijk?
Uit betrouwbare bron (werknemer PostNl) vernam ik dat PostNL door het gebruik van de gulden postzegels veel inkomsten misloopt en daarom is er, nadat een partij(tje, niet ter waarde van miljoenen) valse gulden postzegels is ontdekt het plan opgevat om de gulden postzegels te "besmetten" met een vals-"stempel" zodat niemand ze nog op een pakketje durft te plakken. Is wel een beetje hypocriet, ooit is er voor de gulden postzegels betaald aan het postbedrijf....
Postzegels vanaf 1977 blijven nl hun waarde behouden. Mits ongestempeld.

Heeft u dus nog oude zegels in voorraad, gewoon gebruiken. Eventueel kunt u de echtheid laten controleren bij een postzegel handel, maar niet bij PostNL lijkt me. Daar zullen ze zeggen dat de zegels vals zijn en ze in beslag nemen.
Even wachten tot de storm voorbij is en dan weer plakken, de pakketten moeten dan gewoon weer in behandeling genomen worden en netjes worden afgeleverd bij de geadresseerde.

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

13
Ik vind het toch ook wel een beetje naïef van al die mensen die daar postzegels gekocht hebben.

'We kopen verzamelingen op, daarom kunnen we ze zo goedkoop aanbieden' las ik eens op het forum of een van hun sites..

Nou dan zouden het wel heel veel opgekochte verzamelingen zijn van veelal ongestempelde zakelijke postzegels (die zijn toch niet leuk om te verzamelen?...)

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

15
Dag allen,

Ook ik verzond met deze goedkopere zegels; bespaar je €2.25 t.o.v. de basiszegel.
Ik verzend relatief zware pakketjes (5kg en vaak meer) dus contractklant bij PostNL levert me niet veel op.

PostNL is nu niet netjes bezig; ze bombarderen iedereen die met guldenzegels frankeert tot crimineel.
PostNL zegt dat je niet onder de nominale waarde kunt kopen; onzin dat kan op elke beurs. Tevens zijn er vele echte zegels zonder fosfor. Ik ben trouwens geen kenner, dit komt allemaal van postzegelblog af.

Het bedrijf waar ik mijn zegels heb gekocht is ook echt verrast en heeft mij verzekerd dat zij niks illegaals hebben gedaan. Ik had net een grote order bij hen geplaatst en niets ontvangen. Dit geld is teruggestort, niet iets wat je verwacht van een 'oplichter'.

groet

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

17
joelphil schreef:Ik vind het toch ook wel een beetje naïef van al die mensen die daar postzegels gekocht hebben.

'We kopen verzamelingen op, daarom kunnen we ze zo goedkoop aanbieden' las ik eens op het forum of een van hun sites..

Nou dan zouden het wel heel veel opgekochte verzamelingen zijn van veelal ongestempelde zakelijke postzegels (die zijn toch niet leuk om te verzamelen?...)
Sorry maar ik denk hierbij dat jij nu erg naïef bent. Als jij geld kunt besparen op deze manier en je jou klanten goedkopere verzending aan kunt bieden doe je dat toch?

Ik heb ook het idee dat PostNL een vies spelletje aan het doen is nu!
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

18
Ik vind het niet erg professioneel overkomen naar je klanten toe. Maar een hoop gulden postzegels op je pakketje plakken..

En zoals hier ook gezegt, wie zou er gulden postzegels onder de nominale waarde verkopen? Ben je dan van de zotte ofzo. Zo'n postzegel spaar je toch als 'collectors item' oid. Een zegel van 0.5fld verkopen voor 0.3fld, raar.

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

19
PeterPastoor schreef:Sorry maar ik denk hierbij dat jij nu erg naïef bent. Als jij geld kunt besparen op deze manier en je jou klanten goedkopere verzending aan kunt bieden doe je dat toch?
Lever dan al je bestellingen maar bij mij af en ik bezorg ze voor 1 euro aan je klanten. Dat doe je dan toch ook niet? Sommige dingen zijn te mooi om waar te zijn.

Zo was hier eens die meneer die een pakketdienst opgezet had en voor zeer scherpe prijzen de pakjes ophaalde en verstuurde. Vervolgens kwamen er hier webshophouders klagen dat hun zendingen bij een of andere garage lagen en opgelicht waren... Vind je het gek.. zó goedkoop... Weer iets wat te mooi is om waar te zijn.

Weet je, toen ik een jaar of 8 à 10 was verzamelde ik postzegels. Vrij fanatiek en mede door schenkingen van gestopte verzamelaars had ik als jong ventje een behoorlijke verzameling opgebouwd. Maar hoeveel van die postzegels waren ongebruikt? Slechts enkele. Want postzegels zijn natuurlijk gebruiksvoorwerpen.

Die Verzendpro en verwante sites (wat dus van dezelfde eigenaar is, even aangenomen van iemand hier op het forum) heeft volgens mij aardig wat klanten. Hoeveel postzegel verzamelingen moet je dan wel niet opkopen om te kunnen voldoen aan de vraag van je klanten? Dat zijn honderden, dan niet duizenden complete vellen met ongebruikte postzegels.

Nu zijn er ongetwijfeld bedrijven die nog wat oude gulden postzegels vinden in hun archieven en deze hebben aangeboden aan Verzendpro & Co, maar hoeveel zouden dat er wekelijks zijn...

Nee, als je het nuchter bekijkt was het geen zuivere koffie...

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

21
Overigens zag ik deze nog:

Het is niet toegestaan om een etiket met postzegels als frankeerwijze te gebruiken.

Dat betekent dus: vals of niet, het mag gewoon niet en kan niemand van PostNL een schadevergoeding verlangen.

Ohja en voor wie wil besparen op de portokosten voor brievenbuspost: koop t/m a.s. zaterdag postzegels voor 46 cent ipv 50 cent. Wie bijv. jaarlijks voor 1000 euro brievenbuspost (met gewone postzegels) verstuurt houdt 87 euro in the pocket! :wink:

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

24
Wat een reacties, leuk.

In een van de reacties zegt iemand dat je volgens PostNL geen stickervel mag gebruiken.
Rare redenatie van PostNL en volgens mij een gloednieuwe 'regel'. Waarom mag ik wel een zegel op een enveloppe, pakket etc plakken en dus niet eerst op een stickervel en dan op een pakket.

Het argument goede onder de slechte lijden gaat m.i. ook niet op. De werkwijze van gulden zegels plakken is legaal, dit beaamt PostNL ook, dus waarom zou je het niet doen. Kijk als je allemaal losse postzegels moet plakken, dan weegt het kostenvoordeel nauwelijks op tegen de extra tijd die dit plakken kost. Met een stickervel is het echt een fluitje van een cent.

PostNL baalt er gewoon van dat PPT veel zegels heeft verkocht en dat PostNL nu de dienst moet leveren. Je koopt een dienst; namelijk (een deel van) de bezorging van je brief / pakket.

Jammer dat sommigen direct een persbericht van PostNL als de volledige waarheid zien. De zin mag niet onder de nominale waarde worden verkocht; onderbouw dat aub met het juiste wetsartikel. PostNL zou dan eens bij alle postzegelveilingen langs moeten gaan; daar worden postzegels continu onder de nominale waarde verkocht.

T.a.v. de professionaliteit met zegels t.o.v. een normale pakketzegel / etiket. Het ziet er keurig uit. Maar met losse postzegels heb je een punt.
Ik baal dat het tijdelijk niet meer kan, maar €2.25 minder kosten per bestelling is natuurlijk gigantisch.

Groet

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

25
Het is volgens mij helemaal niet raar om veel postzegels te kunnen kopen van guldens. Toen de euro kwam, waren die niet ineens precies allemaal op.
Ze hebben bij de post vroeger ook met portbetaald-stickersgewerkt (tenminste, ik werkte bij de catering bij de post en wij mochten die plakken op de brieven). Anyway, toen werd het een andere naam bij de post en mochten die oude stickers niet meer gebruikt worden. Hoeveel ik weg heb moeten gooien, wil je niet weten.
http://aagjedoeken.wordpress.com/

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

26
Beste forummensen.

Ik ben zo'n aanbieder van postzegels uit het guldentijdperk. Wij zijn nu zwaar gedupeerd, want de winkel ligt stil. En als het zo blijft heb ik toch echt een groot probleem, want net als jullie met een webwinkel heb ik een webwinkel in dit soort postzegels. En daarmee verdien ik mijn geld.
Ik wil wel een kijkje in de keuken geven van hoe ik werk.
De postzegels die ik aanbied (en inderdaad ook op witte stickervelletjes plak en aanbied) worden netjes op de veiling gekocht. De gangbare prijs de afgelopen jaren is tussen de 50 en 60% van de plakwaarde (nominale waarde). Veelal zijn het dozen vol van verzamelaars die dachten dat postzegels waarde zouden behouden of zouden stijgen in waarde. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is de laatste jaren veel aanbod en heel simpel, daardoor is de vraagprijs gedaald tot ver onder de waarde die erop staat.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze bij PostNL zo de balen hadden van bedrijfjes als het mijne, omdat ze nu diensten leveren waarvoor het geld al lang geleden is ontvangen. Volgens mij kunnen er drie dingen aan de hand zijn met mijnheer Verzendpro.
1. Hij wordt er ingeluisd door PostNL.
2. Hij werd er ingeluisd door een levernacier.
3. Hij heeft ons er ingeluisd.
Ik hoop het eerste. Ik vermoed het laatste. Het feit dat hij niet reageert en het feit dat PostNL zo'n 13 websites heeft weten te sluiten doet inderdaad het ergste vermoeden. Het kwam PostNl waarschijnlijk heel goed uit. Op het journaal van 8 uur vertelde de woordvoerder echt onvoorstelbare onzin.
Hij vertelde dat postzegels waardepapieren zijn en dat die dus niet voor minder dan de waarde verkocht kunnen worden. Onzin en natuurlijk weten ze bij de PostNL dat op veilingen voor tonnen aan oude frankeergeldige postzegel wordt verhandeld. Ook is het heel raar dat ze een half jaar hebben gewacht om actie te ondernemen, want als je benadeeld wordt kom je toch meteen in actie?
Maar het feit dat de voorlichter met droge ogen in het NOS-journaal durfde te beweren dat alle postzegels geplakt op een wit stickervelletje vals zijn (zei hij letterlijk) , is misschien nog wel de grootste flauwekul. Dit zou betekenen als ik nu naar het postkantoor ga en twee kerstzegels op een wit stickervelletje plak, dat deze dan meteen vals zouden zijn. Postzegelhuis Groningen levert het plakken van de postzegels als service.
Ik doe dat samen met mijn zoon van 16 die een leuk zakcentje dacht te verdienen. Ook kon ik hem mooi de kunst van het ondernemen laten zien, dacht ik. Welkom in de harde wereld van PostNL. Zelfs mijn zoon snapt dat deze PostNLmensen in die mooie pakken de eigenlijke boeven zijn, om dit op deze manier aan te pakken. Want alle handelaren zijn nu de gebeten hond.
Het is tijdelijk niet toegestaan om op stickervel te frankeren. Daarom kunt u vanaf vandaag bij ons de postzegels in pergamijn zakjes bestellen. Voor de gangbare prijs; pakjes met 20% korting en voor brieven met 10% korting.
Als er valse briefjes van 50 in omloop zijn gaat de Nederlansche Bank toch ook niet besluiten om al het geld vals te verklaren om vervolgens al het geld uit de roulatie te nemen?

Erik van Dort
http://www.postzegelhuisgroningen.nl
06 22130431

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

28
Postzegels zijn waardepapieren en houden daarom derhalve altijd hun waarde.
Er zijn nog steeds verkopers actief van deze postzegels die wel op een eerlijke manier handelen.

Ik vind het jammer dat door de verdenkingen tegen verzendpro iedereen over 1 kam geschoren wordt.

Via google zijn er diverse aanbieders te vinden.

Succes met het vinden van een nieuwe leverancier

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

29
Kom op Joh dat loont zich toch helemaal niet ! of wel ? en voor wie dan wel !Valse zegels of ……… aangifte ?
De in Duitsland gedane aangifte door Post.NL via een Münchener advocaat tegen de dir. Van Vago bv (die in D woonachtig is) i.z. vervalsing (Wertzeichen Fälschung) is daar inmiddels geseponeerd.
Er zijn tot op heden geen valse zegels van Vago.bv uit Sittard gevonden, volgens een medewerker van Vago bv uit Sittard kan dit ook niet om de doodeenvoudige reden dat ze er niet zijn.
Alle invallen en huiszoekingen hebben tot dusver nog tot geen enkele aanhouding en/of aanklacht geresulteerd , wel een hoop ellende en schade gebracht.
Het is wel zo dat inmiddels alle personeelsleden van de betrokken bedrijven zonder werk en inkomen zitten, daar de complete winkelvoorraad - kantoor administratie / apparatuur e.d. in beslag genomen en meegenomen is.
De advocaat vind dan ook dat de schadevergoeding aanzienlijk zal moeten zijn, en nog steeds hard op lopend, de rechter zal bij veroordeling Post NL dan moeten verzoeken diep in de buidel te tasten.
Maar wat heeft Justitie dan aangericht?
Hebben die massaal op het geschreeuw van Post.NL gereageerd met zo’n 50 mensen (of meer) in een grootschalig onderzoek, maar er was niets te vinden dus dan ook nog maar tientallen huiszoekingen (in binnen en buitenland), daar was ook niets te vinden (gezocht werd vermogen – drukpers – valse zegels – vals geld), was de officier mw.mr. O die het onderzoek leidde de weg kwijt of was zij door haar jonge leeftijd te onervaren om de sluwheid van post.NL de doorzien ?
Post.NL nota bene een geprivatiseerd bedrijf dat enige bv’s geleden een overheidsbedrijf was (PTT – TNT - TPG – POST.NL ), wat zal de nieuwe onderneming zijn van de meesters in consumenten voorlichting !!!!!!!
Hoe zal daar de schadevergoeding aan komen indien de rechter ook Justitie in de buidel laat tasten, zij hebben al zoveel gemeenschapsgeld gebruikt om een ondernemer te helpen zijn beschuldigingen en uitingen te bewijzen!
Zal het echter niet zo zijn dat Post.NL van de oude zegels af wil, want die zijn geïncasseerd door de PTT en die hebben hun zaakje (wel 3 keer) goed verkocht/gesaneerd!!
Zij (PTT) hebben dan ook voor de verzamelde (niet gebruikte ) zegels niets hoeven te doen, maar post.nl zal uitvoering moeten geven aan de geldige zegels.
En dan de kleine inventieve ondernemer c.q. verzamelaar killen, die uit gesorteerde (geldige) postzegels op een inventieve manier aan de man weet te brengen.

Re: PostNL onderschept grote partij valse gulden postzegels

30
papa lima schreef: Het is wel zo dat inmiddels alle personeelsleden van de betrokken bedrijven zonder werk en inkomen zitten, daar de complete winkelvoorraad - kantoor administratie / apparatuur e.d. in beslag genomen en meegenomen is.
Die winkelvoorraad kunnen ze toch weer terug vragen?

Er komen nu bijna geen nieuwe oude postzegels meer bij, omdat de postzegels nu dezelfde waarde behouden. De handel in die oude postzegels met korting zal in de toekomst dus sowieso afnemen.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten