Ik heb als opdracht van de school een interview te doen met iemand die een webshop heeft/beheert.
Het zouden dan volgende vragen zijn:
- Het registreren van nieuwe klanten, hoe gebeurt dat? Kunnen ze een account aanmaken?
- Op de achterkant gebeurt er ook een hele boel, het CRM-systeem. Gebruikt u dit systeem?
(CRM = software die gebruikt wordt om klantenbestand op te slaan en te gebruiken) - Klanten zijn heel vluchtig, je kan zien op je site hoe snel ze weggaan?
- Wat zijn uitdagingen voor een webshophouder?
(vb. lastige klanten, klanten op webshop houden, …) - Voor die consumenten, daar bestaan toch heel veel webshopregels voor? Waar moeten we aan denken en hoe brengen we die regels tot bij de klant?
- De overheid heeft ook andere regels opgesteld over onder andere cookies. Wat zijn dit?
- Maken jullie gebruik van cookies?
- Hoe laat je dat zien?
- Is de service anders in een webshop dan in een gewone winkel?
Hoe kan je service leveren?
(vb. snel leveren, klantvriendelijk, klachten, retour sturen ,…) - Hoe worden nieuwe bestellingen geregistreerd?
- Hoe worden de bestellingen aan de klant bevestigd?
- Hoe wordt de bestelling bij u zelf opgevolgd?
- Hoe worden de bestellingen afgeleverd?
- Hoe worden wijzigingen doorgevoerd aan bestellingen?
- Hoe gebeuren de retourverzendingen?
- Hoe worden de prijzen van de bestellingen geregistreerd en berekend?
- En hoe doe je dat met verschillende landen met hun prijzen? Adviesprijzen? Heb je overal dezelfde prijs?
- Hoe worden de facturen opgesteld?
- Welke betalingsopties zijn er?
- Hoe wordt er afgerekend aan de kassa?
- Hoe heb jij je webshop ingericht qua BTW voor verschillende doelgroepen en landen?
Gebruikt u daarvoor het SAS-platform of iets anders?
(vb. SAS = software in de Cloud waarin verschillende BTW-presentaties zitten.) - Hoe worden de voorraden aangepast (+ en -)?
- Hoe wordt de inventaris opgesteld?
- Hoe kunnen de klanten de verzending opvolgen?
- Hoe worden de verzendingsnota’s opgemaakt?
- Hoe worden opdrachten aan de distribiteur gegeven?
- Heb je een bepaalde keuze gemaakt met welke verzender je werkt?
- Hoe worden de aankoopbestellingen opgemaakt?
- Hoe gebeurt de registratie van binnenkomende bestellingen?
- Maak je soms aankondigingen van aanbiedingen, acties en promoties?
- Stuur je soms uitnodigingen voor evenementen?
- Administratie is belangrijk, maar ook vindbaarheid. Hoe zorg je daarvoor?
(vb. keywords, sociale media, blogs, …) - Maakt u gebruik van keywords om bij Google hoger op de zoekpagina’s terecht te komen?
Zo ja, hoe check je of je een zoekwoord goed gekozen hebt?
(vb. zelf bij google zoeken) - Je moet ook mensen toestemming vragen dat je ze mag mailen, opt-in/opt-out?
- Hoe belangrijk zijn reviews?
- Zorg je ervoor dat je reviews krijgt? Vraag je ernaar via mail ofzo?
- Maar die reviews zijn ook betrouwbaar?
- Hoe maak je kans als startende webshop tussen de grote webshops zoals Bol of Zalando?
- Wat zijn de trends tegenwoordig bij de webshops?
(vb. instructievideos, video’s 3d) - Wat is het grote verschil tussen het hebben van een winkel of een webshop?
- Als je morgen een nieuwe webshop zou opstarten, hoe ga je dan van start?
- Zou u een standaardpakket (standaard webshop) gebruiken om mee te beginnen?
- Hoe worden productafbeeldingen, -omschrijvingen en – eigenschappen toegevoegd?
- Als je kijkt naar de voorkant van de webshop? Wat zijn nu echt de aandachtspunten waar je op moet letten?
- Zijn er ook producten die bovenaan staan? Bijvoorbeeld populairste eerst?
- Is er een keuzehulp op uw webshop? Zo ja, hoe werkt die?
- Gebruikt u Google Analtics of een andere manier om te weten te komen hoeveel bezoekers u heeft gehad, hoe lang ze op de website zaten, …
- Heeft u een zoekmachine op uw webshop?
- Hoe vaak moet je de hele webshop updaten?
(vb. bijblijven met concurrentie) - En smartphones? Dat is toch ook heel belangrijk, want mensen zitten op hun gsm?
- Zijn er nog tips om echt succesvol te worden met een webshop?
- Hoe verkoop je ook in het buitenland?
(vb. Duitse telefoonnummer, klantendienst, …) - Ben jij bestand tegen hackers? Heeft u zo’n SSL-certificaat? Zo ja, wat houdt dat in?
(vb. SSL certificaat) - Wat is voor een consument het belangrijkste, een keurmerk, of de SSL-beveiliging ?
- Zijn er IT-technisch nog zaken die beter zouden kunnen? Zaken die geautomatiseerd zouden kunnen worden?
Mvg