Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

1
Ik ben bezig met een hobby om te zetten in een webshop.

Er is echter een ding waar ik als een berg tegen op zie en dat is als eea kwijt raakt en dat ik voor de kosten opdraai terwijl ik niet de veroorzaker ben.

Het gros van mijn producten gaan door de brievenbus en de kosten variëren tussen de 5 en 25 euro.
Dat betekent dus lage verz.ksten, maar ook geen vergoeding als het kwijt raakt want niemand gaat een aangetekend tarief betalen voor b'bus post.
Hier dus een risico voor mij.
Hoe ga ik hier mee om.
Ik vind het erg moeilijk om dat door te berekenen aan de andere klanten en zo mij min of meer in te dekken.

Verder zijn mijn verdiensten dusdanig dat de winst als sneeuw voor de zon verdwijnt als je zoiets treft laat staan meerdere keren per jaar.

Mee leren leven of ....

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

2
Als je de post door de brievenbus laat gaan en dus frankeert als brievenpost, zul je het in moeten calculeren inderdaad. Wettelijk ben jij voor dit verlies aansprakelijk. En ja, dit is inderdaad een van de grootste zorgen van webwinkeliers dus er zijn verschillende oplossingen, maar elk daarvan kost geld. Brievenpost is vrij goedkoop.

Aan de andere kant: Ongeveer 96% gaat gewoon goed. Niet alles is de volgende dag geleverd maar vrijwel alles komt gewoon aan. Een inschatbaar risico dus.
Nu op mijn weblogs:

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

3
Mee leren leven.... Heb je een stenen winkel, dan wordt er wel eens wat gestolen. Heb je een webwinkel dan heb daar geen last van, maar raken er wel eens zendingen kwijt. Het zijn gewoon bedrijfskosten die je moet meenemen. De grootste zorg hierbij zou niet het zoekraken moeten zijn, maar de ervaring van de klant die hier last van heeft. De kosten van een zoekgeraakte zending kom je wel te boven, maar een ontevreden klant zie je nooit meer terug.

Wettelijk is de webwinkel verantwoordelijk voor een goede aflevering. Het is aan de verzender om maatregelen te treffen die een goede levering bevorderen.

Je kan de kosten van verzending en wat je de klant berekent heel goed los van elkaar zien. Breng de klant een bedrag voor verzending in rekening die voor de klant redelijk is en die voor jou over het geheel genomen kostendekkend is. Bij de ene zending zul je wat over houden, bij de ander schiet je er wat bij in. Als je met je product niet op prijs hoeft te concurreren, dan kun je de verzendkosten ook in de verkoopprijs stoppen en alles "gratis" verzenden. Op het moment van verzenden bepaal je dan zelf of het een brievenbuszending, aangetekende zending of postpakket wordt, al naar gelang je het risico wilt afdekken.

Zelf heb ik een scheiding aangebracht tussen producten die door de brievenbus kunnen, waarvoor ik €1 per zending reken en pakketzendingen waarvoor ik €7 reken. Af toe verstuur ik een erg waardevolle zending aangetekend, maar over het algemeen is mijn ervaring dat brievenbuszendingen niet vaker mis gaan dan zendingen met tracking. Die €6 extra voor aangetekende verzending bespaar ik mezelf voor het geval er eens wat kwijt raakt. Per saldo hou ik daar aan over en heb ik een tevreden klant omdat ik zonder probleem de zoekgeraakte zending vervang, wat toch al mijn wettelijke plicht was.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

4
Het verschilt allicht per product, maar ik verstuur nooit per brievenbus post. Ervaring leert namelijk, dat mensen ook niet altijd even eerlijk zijn. Als mensen beweren dat iets zoek is, hebben ze het vaak wel gehad.

Daarom stuur ik tegenwoordig gewoon alles met DPD. Dan betaal ik iets meer dan 4,- per pakket. Terwijl brievenbus post al gauw met envelop mee ook 2,- kost. Dan betaal ik graag die 2,- extra om zekerheid te hebben.

Ook dan heb ik overigens wel eens meegemaakt dat iemand beweerde het pakket niet gekregen te hebben, ondanks dat er voor getekend was. Toen ze echter van DPD hoorde, dat ik aangifte ging doen voor fraude, gaf ze aan het wel te hebben gehad. Dus was dat snel opgelost.

Ik verstuur echter dierbenodigdheden, dus dan is het sowieso niet zo vaak brievenbus post. Als het dan brievenbus post is, zijn het vaak juist kostbare zendingen. Bijvoorbeeld bepaalde scheerkoppen e.d. die wel in een envelop passen. Maar dan praat je al gauw over zendingen van 100,-.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

5
Brievenbuspost gaat heel zelden mis en het incalculeren van verloren brievenbuspost (bij mij een of twee keer per jaar op >1000 enveloppen) is een centenkwestie per zending. Ik stuur soms boven een bepaalde waarde de zending toch als DPD pakket (verzekerd) en betaal de meerkosten zelf. Bedenk dat briefpost als goedkoop en snel medium voor de klant ook zeer aantrekkelijk is en dat dit omzetverhogend kan werken; bij veel bestellingen van 10-15 € zijn verzendkosten van 1-2 euro aanvaardbaar maar wanneer de klant het pakketpost incl btw moet betalen haakt men af.
Niet al te bang zijn dus en risico hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap.

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

6
Ok duidelijk verhaal.

Als ik dan de keuze maak om de kosten door te berekenen op alle klanten (ik blijf dit vervelend vinden dat de goede voor de kwade moeten betalen) wat is dan het percentage wat ik bereken en hoe zet ik dat op de factuur.

Of reken ik gewoon een bepaald percentage bij de stuks prijs dan zit het ingebouwd zeg maar.

Bedankt allen voor de goede inhoudelijke info het is gewaardeerd.

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

7
Bol.com rekent bijvoorbeeld altijd €1.95 per zending (tegenwoordig gratis vanaf €20, met wat haken en ogen). Dit vinden de meeste klanten wel redelijk en hoe meer je bestelt, hoe redelijker het wordt.

Je moet ook kijken naar het gemiddelde bestelbedrag en de gemiddelde kosten die je maakt. Kost een zending gemiddeld €3, dan moet je misschien wat hoger gaan zitten, of een deel doorberekenen in je verkoopprijs. Ligt je gemiddelde bestelbedrag onder de €10, dan is €1.95 misschien wat veel. Wat zou je zelf redelijk vinden?

Wat bedoel je met "goeden voor de kwaden betalen"? De kwaden zijn postbodes die hun werk niet goed doen, klanten die de boel belazeren...? En dan ben jij de goede? Iemand is pas schuldig als schuld is bewezen. Tot dan, accepteer gewoon dat er in het bestelproces van alles mis kan gaan en dat er wel eens wat zoek raakt. Je slaapt er een stuk beter van. Ik weet zeker dat het ook wel eens fout is gegaan door een eigen fout, maar bewijs het maar eens.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

8
Terwijl ik zat te typen ging er nog meer door mijn hoofd waardoor ik zaken door elkaar heb gehaald mbt de goeden en kwaden.

Dat had te maken met klanten die zeggen niets te hebben ontvangen 'kwaden' terwijl dit wel zo is en je dan die kosten evt gaat verhalen op de 'goeden'.

Verkeerd dus, maar neemt niet weg dat ik jullie adviezen heb gewaardeerd en dat opneem in de werkwijze.

Bedankt in ieder geval het is zeer gewaardeerd.

Re: Pakketjes raken kwijt wie gaat de rekening betalen

9
vv77 schreef:wat is dan het percentage wat ik bereken en hoe zet ik dat op de factuur.

Of reken ik gewoon een bepaald percentage bij de stuks prijs dan zit het ingebouwd zeg maar.
Je mag het natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat het bij de klant raar overkomt als je een percentage op de factuur noemt vanwege 'verlies of diefstal'. Iedereen weet dat bij producten er logisitiek, inkoop, manuren, opslag of verpakkingskosten ingecalculeerd zijn. Dit valt in mijn ogen gewoon onder standaard logistieke kosten. Ik zou het dus inderdaad bij de stukprijs incalculeren.
Nu op mijn weblogs: