Altijd kvk en btw nummer?

1
Hallo allemaal,

Mijn vrouw wil graag beginnen om kleinschalig wat shirtjes en schoenen in en verkopen. Logischerwijs willen de groothandels een kvk inschrijving zien.

Aangezien ik van kvk eigenlijk alleen maar een vrij vaag antwoord kreeg even de vraag hier.

-KvK moet ze aanvragen omdat ze anders bij de groothandels niet binnen komt. Is ze dan ook meteen btw plichtig? Of vanaf wanneer is ze btw plichtig?
-Bij Kvk komt toch ook meteen HBD om de hoek kijken?
-Tis eigenlijk gewoon in en verkoop van spullen, dus er zouden verder geen extra kosten bijkomen lijkt me.
-Als je btw plichtig bent moet je ook facturen sturen lijkt me, maar ga je nu echt mensen die via marktplaats kopen een factuur sturen?

Ik vergeet vast nog een heleboel, maar vast bedankt.

Groeten,
Jaap

Re: Altijd kvk en btw nummer?

2
Vedet schreef:-KvK moet ze aanvragen omdat ze anders bij de groothandels niet binnen komt. Is ze dan ook meteen btw plichtig? Of vanaf wanneer is ze btw plichtig?
Ja, maar er is een kleineondernemersregeling. Je bent dan formeel btw-plichtig en moet een btw-administratie bijhouden, maar hoeft minder of geen btw af te dragen.
Vedet schreef:-Bij Kvk komt toch ook meteen HBD om de hoek kijken?
Ja, helaas.
Vedet schreef:-Tis eigenlijk gewoon in en verkoop van spullen, dus er zouden verder geen extra kosten bijkomen lijkt me.
Aansprakelijkheidsverzekering. Als je vrouw iemand slechte schoenen verkoopt die daardoor invalide wordt, wil je niet je huis moeten verkopen.
Vedet schreef:-Als je btw plichtig bent moet je ook facturen sturen lijkt me, maar ga je nu echt mensen die via marktplaats kopen een factuur sturen?
Een bedrijf moet inderdaad (meestal) verplicht een factuur uitreiken. Dat mag echter ook per mail. Toch is een factuur bijsluiten wel verstandig, want je moet kopers wijzen op het recht van retour en sommige kopers verwachten bijvoorbeeld een betaalbewijs.

Re: Altijd kvk en btw nummer?

3
Als ik de kleine ondernemersregeling bekijk zal het wel meevallen met de belasting betalen.

Makkelijk rekenvoorbeeld:

Elke maand 30 shirtjes verkopen van 10 euro (inkoop 5 euro) haha echt kleinschalig dus

Totale omzet in dat jaar: 30*12*10 = 3600
Totale inkoop in dat jaar: 30*12*5 = 1800

BTW = 3600 * 21% = 756
BTW inkoop = 1800 * 21% = 378

Te betalen aan belastingdienst 378, dit is minder dan 1345 en dan hoef je dus niks te betalen (maar wel de aangifte zo te doen ?)

Begrijp ik hem zo goed

Je doet per kwartaal BTW aangifte en krijgt aan het eind van het jaar een gedeelte terug of hoe zou ik dat moeten zien?

=======================

Oh en wat betreft de facturen. Hoe doen bijvoorbeeld markthandelaren dit dan? Als ik een kilo appels op de markt koop krijg ik ook geen factuur toch?

Re: Altijd kvk en btw nummer?

4
Vedet schreef:Oh en wat betreft de facturen. Hoe doen bijvoorbeeld markthandelaren dit dan? Als ik een kilo appels op de markt koop krijg ik ook geen factuur toch?
Je kunt kiezen tussen het kasstelsel en het factuurstelsel.

Markthandelaren en ook winkels hanteren vaak het kasstelsel: de dagomzet is het verschil tussen wat er 's ochtends en 's avonds in de kas zit.

Bij online bestellingen werkt het kasstelsel echter slecht, omdat je zelden of nooit contant betaald krijgt. Bovendien is er vaak een verschil tussen het bestel-, betaal- en levermoment.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Altijd kvk en btw nummer?

5
Vedet schreef:Als ik de kleine ondernemersregeling bekijk zal het wel meevallen met de belasting betalen.

Makkelijk rekenvoorbeeld:

Elke maand 30 shirtjes verkopen van 10 euro (inkoop 5 euro) haha echt kleinschalig dus

Totale omzet in dat jaar: 30*12*10 = 3600
Totale inkoop in dat jaar: 30*12*5 = 1800

BTW = 3600 * 21% = 756
BTW inkoop = 1800 * 21% = 378

Te betalen aan belastingdienst 378, dit is minder dan 1345 en dan hoef je dus niks te betalen (maar wel de aangifte zo te doen ?)

Begrijp ik hem zo goed

Je doet per kwartaal BTW aangifte en krijgt aan het eind van het jaar een gedeelte terug of hoe zou ik dat moeten zien?

=======================

Oh en wat betreft de facturen. Hoe doen bijvoorbeeld markthandelaren dit dan? Als ik een kilo appels op de markt koop krijg ik ook geen factuur toch?
Dit is wel alleen over de omzet. Je moet over de winst ook inkomensbelasting betalen uiteraard.
(37%/42%/42%). Dit is de winst + loon en dergelijke. Dus het kan zo zijn, dit is per situatie verschillend, dat je er eigenlijk niets aan overhoud.

Als je onder de kleine ondernemingsregeling valt hoef je volgens mij maar 1x per jaar aangifte van de omzet belasting te doen. Van de belastingdienst krijg je alle informatie ed.
Let er wel op dat ze alsnog een administratie bij moet houden (inclusief uren verantwoording etc). De belastingdienst controleert meer beginnende ondernemers in verband met de leuke aftrekposten de eerste jaren (zelfstandigen aftrek, starters aftrek).

Kan ze niet beter oude partijen inkopen via marktplaats?
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.