23
door Romano
Ik ben ook zakelijk verkoper op Bol met 2 accounts, 1 voor NL en 1 voor BE. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat de betaling uitbleef, maar wellicht zit dat ook wel een beetje in het type product dat ik verkoop dat het minder voorkomend is onder consumenten die hier interesse voor hebben. Wel heb ik 1 keer iemand gehad waarbij ze eerst contact opnam met de klantendienst, daar aangaf dat een product ingedroogd was en dat ze het dus gratis wilde retourneren. Ik heb als regel dat producten met houdbaarheid (bv. etherische oliën) alleen met verzegeling retour gezonden kon worden. Ik krijg dit dan terug van de klantenservice en heb contact opgenomen met de klant. Wat bleek: de klant heeft niet zoals voorgeschreven was het product verhit om het uit een potje te krijgen (was een harsachtige olie), waardoor er inderdaad ook niets uit zou komen. De klant was gewend om altijd een verdunde olie te gebruiken i.p.v. de ruwe stof. Anyway: na een paar dagen krijg ik dus een mail van de klantenservice dat deze klant weer contact had opgenomen en dat het niet gelukt was. Ik heb toen de klant aangegeven dat al voor mijn instructie de verzegeling verbroken was, en dat daarmee het retourneren conform de regels niet kan. Toch heb ik aangegeven de klant tegemoet te willen komen met twee opties, ofwel dat de klant zelf de kosten draagt en de het retour stuurt en ik het normaal afboek bij Bol of dat ik de kosten van retourzenden betaal, maar de schade aan het product in rekening ga brengen. De klant koos (zoals verwacht) voor de eerste optie en toen begon het wachten... Het product is simpelweg na 3 weken niet retour gestuurd en met onderhoudend contact met de klantenservice heb ik toen aangegeven dat de klant alsnog het artikel houd. Ik kreeg daarmee alsnog de betaling voor het product.
Nu is het inderdaad zo dat klanten per 1-10-2015 gratis kunnen retourneren, wel kun je als verkoper producten uitsluiten. Ik heb dat met alle etherische oliën en verzorgende producten bijvoorbeeld. Wél dien je (ook volgens de wet) de artikelen dan te verzegelen. Zo heb ik dan ook verzegellabels en voor cadeaupakketjes security bags (transparant) om producten te verzegelen. Sinds 1-10-2015 heb ik verder nog geen retouren ontvangen moet ik zeggen, maar dat er meer bestellingen binnen zouden komen zoals Bol.com aangaf, is ook niet bij mij het geval.
Over de EAN coderingen en wijzigingen, daar kun je boeken vol van schrijven. Volgens de regels zou het zo moeten zijn (gebeurd dus niet altijd) dat degene die het eerst het product aanmaakt, de rechten heeft dit aan te passen. Echter ook al heb ik die rechten (vrijwel al mijn producten op Bol, op een handvol na), dan is het soms nog verrekte lastig om teksten aan te passen omdat de systemen niet helemaal lekker lopen, of dat een tekst in de backoffice al aangepast is, maar na 3 weken nog niet op de website is doorgevoerd. Zelf heb ik een eigen EAN codering, dus ik heb ook voor een paar producten die een bestaande code hebben, een eigen code overheen gevoerd, zodat ik de teksten kon ingeven zoals ik dat graag wilde.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in
mijn webwinkel.