Wie herkent dit ??
Ik ben door BeUp telefonisch benaderd om deel te nemen aan een uniek aanbod van dit bedrijf. Omdat ik ervan uit ging dat dit om een informerend gesprek zou gaan, had ik nog geen achtergrond-informatie over BeUp opgezocht.
Tijdens het gesprek kreeg ik uitgelegd dat ik de enige was van mijn concurrentie in heel Gelderland die deze aanbieding kreeg. Het kwam er op neer dat gedurende het contract mijn naam op de zoekpagina’s bovenaan zou komen staan, en dan niet in de betaalde kolom rechts, maar echt bij de zoekopdrachten. De unieke aanbieding bestond eruit dat ik een aantal hoge instap-bedragen niet hoefde te betalen, mits ik mezelf beschikbaar stelde om een aantal keer mijn ervaringen te delen via vragen in een enquête. Op een A-viertje werd uiteengezet dat ik het instapbedrag, dat normaliter ruim boven de 3000 ligt, niet hoefde te betalen. Ook een aantal andere bedragen werden me in deze unieke aanbieding geschonken. Hij legde uit dat voor deze aanbieding alleen werd voorgelegd aan gezonde goedlopende bedrijven, omdat BeUp veel tijd moet investeren in het desbetreffende bedrijf en dan zeker wilde zijn dat het bedrijf dat wel kon betalen.
Ik gaf aan dat het hele aanbod ver boven mijn budget viel. Als weerwoord kreeg ik uitgelegd dat ik de uitgaven vele malen zou terugverdienen en het moest zien als een investering met een goed resultaat. En hij was bereid wat van de prijs af te halen.
Het leek een prachtig aanbod, en ik wilde het graag nog eens op mijn gemak doorkijken. Maar dat kon niet, het geweldige aanbod was alleen op dat moment geldig en zou (als ik het niet zou doen) direct naar een concurrent gaan. Het zou dan ook niet meer voor mij gelden. Ik voelde me hierdoor onder druk gezet. Ik vroeg nogmaals of hij de papieren niet achter kon laten ter inzage, het is per slot veel geld en een contract voor 4 jaar!! Maar hij weigerde.
Ik wilde dan in ieder geval het contract zorgvuldig door te nemen. Dat werd toegezegd. Vervolgens werd mijn werk geprezen, ik ben beeldend kunstenaar. De vertegenwoordiger vond het allemaal even prachtig. Hij kende ook zeker wel anderen die erg geïnteresseerd zouden zijn, en vroeg of hij de uitnodiging voor een expositie mee kon nemen.
Tijdens het doornemen van het contract leek er meer haast te zijn. Alleen de met de pen ingevulde delen van het contract werden doorgenomen.
Toen de vertegenwoordiger in de auto stapte en ik getekend had, kreeg ik een enorme argwaan. Hij had het A-viertje, waarop de hele financiële berekening van de aanbieding stond, meegenomen. Ik werd me er nu pas van bewust dat het contract helemaal niet echt doorgenomen was, mooie beloftes die de vertegenwoordiger mondeling gedaan had, stonden er niet in. Ik heb meteen het nummer op het kaartje gebeld (waar ik zelf uitdrukkelijk om moest vragen) om de vertegenwoordiger te spreken, en kreeg het kantoor. Het mobiele nummer van de vertegenwoordiger was privé, dat kon de telefoniste me niet geven.
Vervolgens ben ik op internet gaan zoeken. Ik ben me wezenloos geschrokken. Op het toen nog actieve forum van Tros Radar stond de ene negatieve recensie over BeUp na de andere. Er werd gezegd dat BeUp een dochterbedrijf was van Proximedia, ik las dat er behoorlijk veel bedrijven waren die met BeUp in de clinch lagen en dat er rechtszaken tegen het bedrijf liepen.
Twee uur na ondertekening heb ik per mail gezegd de overeenkomst ongedaan te maken. Tot op heden wordt het door BeUp niet erkend. Ook een brief van een advocaat heeft tot dusver niet geholpen.
Op TrosRadar.nl zijn 71 berichten met betrekking tot dit onderwerp geschreven, rond 26 februari 2012 is het van de site afgehaald. Op mijn vraag aan de beheerder van Tros Radar waarom dit was, kreeg ik het antwoord dat het weggehaald was omdat het in dit geval niet om consumentenzaken ging.
Op dit forum wordt verwezen naar die pagina van Tros Radar, maar de linken werken niet meer. Gelukkig had ik veel reacties en die laatste pagina van die site al gekopieerd en op mijn eigen computer bewaard. En ook de nodige contacten met anderen gelegd, die zich ook gedupeerd voelen door BeUp. Het blijkt dat mijn ervaring niet op zich staat.
Een aantal van de mensen die het contract wel hadden weten te ontbinden, reageerden niet op mijn mail met de vraag om advies. Ik vraag me nu af of er zoiets als zwijgplicht in het spel is. Als iemand hier een antwoord op heeft, hoor ik het graag! Een oproep om contact met hen te krijgen, heeft dan namelijk geen zin.
Mocht je overdenken een contract met BeUp aan te gaan, kan ik je het advies geven eerst lid te worden van FNV zelfstandigen. Dat lijkt je kans aanzienlijk te vergroten om binnen 8 dagen onder het contract uit te komen.
Graag hoor/lees ik ervaringen van anderen. Ook goede adviezen aan mijn adres zijn van harte welkom. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat ik niet had moeten tekenen, die inkopper ken ik al

Vriendelijke groet, Petra.