SEO's Zijn Kwakzalvers: Hoe Vindt Je Een Betrouwbare Partij?
Geplaatst: 27 oktober 2014
De aanleiding van deze post is dat ik steeds vaker klachten lees over zoekmachine optimalisatie bureaus. Het is vervelend maar waar, SEO is een beetje de viagra spam geworden van het online ondernemerschap, iedere dag vindt je wel e-mails in je inbox, topics op je favoriete forums of nog vervelender je wordt telkens opgebeld door dubieuze instanties die je garanderen naar de eerste positie in Google te kunnen brengen. Vele ondernemers verliezen vertrouwen in SEO, zij besluiten in zee te gaan met een dergelijke partij, investeren veel geld, de resultaten blijven uit, of erger nog de webwinkel loopt een penalty op en is helemaal niet meer te vinden in Google. De webwinkelier raakt haar zuurverdiende centen kwijt en het SEO vakgebied krijgt een steeds slechtere reputatie. Hier moet een eind aan komen.
Ik wil niet dat deze post overkomt als ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend,’ maar het lijkt mij verstandig om inzichten te delen die ikzelf heb opgedaan door actief te zijn in deze industrie en om me heen te kijken. Ik geloof namelijk in het principe dat je als het ware stemt met je Euro’s. Als de waardeloze SEO’s geen klanten meer ontvangen, dan zullen zij vanzelf ophouden met bestaan, en zullen de legitieme partijen die daadwerkelijk goed werk verrichten, de partijen die niet bezig zijn met hype en opdringerige verkoop praatjes, daarvoor beloont worden. Ikzelf neem op dit moment geen klanten aan omdat ik het simpelweg te druk heb, maar mensen die mij benaderen geef ik wel altijd advies over hoe ze het beste een betrouwbare SEO partij kunnen vinden. Ik hoop meer mensen te kunnen helpen door deze adviezen neer te pennen in een post en te publiceren op dit forum.
Goed, je bent een ondernemer met een website die er baat bij heeft om blootgesteld te worden aan zoekmachine gebruikers. Je hebt weinig kaas gegeten van ‘Search Engine Optimization.’ Wat zou mijn plan van aanpak zijn?
Globaal gezien zijn er twee opties: Je doet het zelf of je huurt een instantie in om een campagne voor je te laten opzetten. De eerstgenoemde optie is prima als je net komt kijken in de wereld van internet ondernemerschap, je veel uren voorhanden hebt, simpelweg het budget niet hebt om iemand in te huren. SEO is tijdrovend, maar geen rocket science, je kunt het in principe helemaal zelf doen. Als jij een gedegen Magento webwinkel op kunt zetten, dan kun je ook wel leren om deze hoog in Google te krijgen. Het probleem is echter dat het extreem veel tijd kost om alles te leren, op de hoogte te blijven en daadwerkelijk uit te voeren. Hetzelfde met boekhouding: Kun je prima zelf doen, maar er komt een moment dat je er geen tijd meer voor hebt en dit beter kunt laten uitbesteden zodat jij je kunt focussen op de core activiteiten van je zaak, daar waar jouw aanwezigheid de meeste waarde toevoegt (Outsourcing 101).
Optie #1: DIY
De basis van SEO is makkelijk onder de knie te krijgen. Er zijn altijd aspecten die je zelfs als internet leek kunt uitvoeren om de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines te verbeteren. Een succesvolle SEO campagne bestaat in ieder geval uit drie essentiële onderdelen: Keyword Research, On-Page SEO en Linkbuilding.
Keyword Research
Geen zin of tijd om complexe keyword research tools te leren gebruiken (Market Samurai is traag en duur)? Pen, papier en de good old Keyword Planner van Google zelf zullen voldoen (Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ikzelf ook alleen gebruik maak van gezond verstand + GKP). Brainstorm wat klanten zouden intypen in de Google zoekbalk en voer deze in de Google Keyword Planner. Noteer interessante zoekwoorden in een excel sheet tezamen met de zoekvolume die zij ontvangen.
https://adwords.google.com/KeywordPlanner
On-Page SEO
De zoekwoorden die je gevonden hebt komen van pas bij het optimaliseren van de website zelf.
Ik heb een uitgebreide gids geschreven over dit onderwerp op WebWinkelForum.nl. De acht onderdelen besproken in deze post zijn gemakkelijk door te voeren, het is kosteloos, je hebt alleen een vrije zaterdagmiddag of drie nodig…
http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=13279
Linkbuilding
Het meest complexe onderdeel, maar broodnodig, je website kan nog zo goed zijn, zonder links rankt deze niet, tenzij je misschien BMW.de bent proberend te ranken in de Duitse auto niche, of je hebt bezielde content met Elon Musk & Sir Richard Branson als co-auteurs, geretweet door Justin Bieber en Obama. Maar als je een webwinkel bezit die ventieldopjes verkoopt, dan zul je toch echt links nodig hebben…
Wat ik aan zou raden is om actief te worden op blogs en fora in je industrie, deel daar je expertise. Meestal kun je ergens je link kwijt, bijvoorbeeld in de signature van een forum post (ahum), of bij het invullen van je naam bij een comment is er ook vaak een invoer veld voor je url. Geen vrijbrief om je link overal te spammen, dan ben je net zo vervelend bezig als de eerder beschimpte SEO partijen. Daarnaast zou je de website aan kunnen melden bij relevante startpagina's. Dit zijn de meest laagdrempelige methodes om links te vergaren. Toegegeven, niet de meest krachtige links, ze zetten vaak geen zoden aan de dijk, maar alle kleine beetjes helpen. Het opzetten van een privé blog netwerk of een web 2.0 piramide is te tijdrovend (het duurt alleen al weken om te leren hoe je een fatsoenlijk netwerk opzet), te risicovol (je kunt jezelf in de voet schieten), en te duur (je hebt geen schaalvoordelen).
SEO kost veel tijd, maar je kunt prima een basis opbouwen als je een paar uur per week opoffert. Het is fijn voor SEO partijen als de klant al enig werk verricht heeft, mits op propere wijze, zo komen we in een 'gespreid bedje' terecht, en wanneer wij dan onze middelen inzetten, kunnen we direct een grote impact hebben, in plaats van dat we eerst alle fouten recht moeten gaan zetten die een obstakel vormen. Zoekmachine optimalisatie is een voortdurend proces, en het kan altijd beter. Maar het is ook een belonende, organische en duurzame methode van marketing. Elk uurtje dat je er nu in stopt, daar heb je de komende jaren nog ontzettend veel plezier van als klanten naar jou toekomen in plaats van dat jij hen lastig moet vallen met dure spotjes op TV, advertenties in kranten en dergelijke (Interruptie marketing noemt marketing genie Seth Godin dat).
2. Uitbesteden
Als een SEO partij jouw lastig valt via eerdergenoemde kanalen dan is het vrijwel zeker dat zij een ‘lousy’ job verrichten. Je ziet dit principe overal: Ik woon al geruime tijd in Thailand, wanneer je uit eten wilt gaan, ga je niet naar die restaurantjes waar een opdringerige promoter voor zijn toko mensen probeert te ronselen. In plaats daarvan kijk je eerst op TripAdvisor.com welke gelegenheden aangeraden worden, of bij gebrek aan internet kijk je waar het druk is, waar gaan de locals heen? Kijk, als je een fatsoenlijke SEO bent, dan hoef je helemaal niet mensen lastig te vallen via de telefoon. Je bent toch een expert in organische inbound zoekmachine marketing? Waarom kun je dat dan niet voor je eigen onderneming doen als je daar zo goed in zou zijn?
Enfin, ik zal een aantal vragen delen die je jezelf kunt stellen wanneer je twijfelt over een partij met wie je in zee zou willen gaan:
-> Ranken ze zelf wel voor termen waar een internet bureau op gevonden zou willen worden?
De internet marketing industrie is erg competitief, dus het is vrijwel onmogelijk voor een SEO aanbieder om voor alle termen top 3 te ranken, maar op zijn minst zouden ze toch te vinden moeten zijn voor een select aantal relevante keywords. Je kunt de tool SEMrush gebruiken om hier snel achter te komen.
-> Zwerven er negatieve beoordelingen/ervaringen rond op fora en dergelijke?
Spreekt voor zich… Je kunt zoeken in Google.nl op: ‘Naam SEO Aanbieder + beoordelingen/ervaringen.’
-> Zijn de prijzen opvallend laag?
SEO is niet goedkoop, bij het uitvoeren van een kwalitatieve campagne komen veel kosten kijken, bijvoorbeeld hosting, aankoop van high Moz authority domeinnamen, unieke content, SEO tools, plugins en overige diensten als Whois privacy. Het inhuren van een Indiër van 200 Euro/maand doet meer schade dan goed.
-> Kan de partij rapportage leveren van campagnes die zij in het verleden hebben uitgevoerd?
Wekelijkse/maandelijkse rapportage voor een voorgaande klant beschrijvend het proces, resultaten en evaluatie. Het is moeilijk om dit te neppen, wie gaat er voor 6 maanden aan 15 pagina’s tellende rapporten schrijven over een fictieve voorgaande klant? In de bulletins kun je prima lezen hoe de partij te werk gaat, welke methodes zij toepassen, de resultaten van maand tot maand, en in het algemeen hoe zorgvuldig zij zijn in hun werk. Werken zij anders dan zij op de website beweren, zijn de rapporten onverzorgd, zijn de resultaten teleurstellend, dan kun je je conclusies al trekken.
-> Zijn zij bereid jou te helpen ook al ben je nog geen betalende klant?
Hoe behulpzaam zijn zij? Zijn zij bereid om net dat stukje verder te gaan, of lopen ze de kantjes er vanaf? Is de SEO bereid om jouw kosteloos te helpen via Skype of schrijft hij/zij een gratis audit verslag om jou te helpen de beste keuze te maken?
-> Hoe selecteert de SEO zijn/haar klanten?
Deze vraag is gerelateerd aan de voorgaande. Maar neemt de SEO iedereen die informeert aan als klant? Ikzelf verricht altijd eerst een uitvoerige audit om te kijken of SEO wel een geschikte oplossing is voor hem/haar. SEO is geen goede fit voor sommige ondernemingen. Zo heb ik ooit een rapport geschreven voor een potentiële klant in de IT industrie. Uit onderzoek bleek dat de doelgroep van dit bedrijf doorgaans niet in contact komt met deze specifieke IT verlener via een zoekmachine, maar meer via aanbevelingen en/of beurzen. Er bestonden (nog) geen zoekwoorden voor de oplossing die zij aan de man probeerden te brengen, daar kwam bij dat de zoekopdrachten die enigszins geschikt waren, zo competitief van aard waren dat het ranken voor deze termen zoveel budget zou kosten, dat dit nooit te rechtvaardigen zou zijn wat betreft Return on Investment. Uiteraard hebben we deze klant dit duidelijk gemaakt, en hebben we besloten om niet in zee te gaan.
-> Hoe persoonlijk zijn zij in de omgang, verschuilen zij zich achter een merk?
Ik bedoel hier niet mee dat de SEO provider je elke dag opbelt en vertelt over zijn hond en zijn passie voor de muziek van Dries Roelvink, maar ik denk wel dat SEO’s die transparant zijn, zich kwetsbaar opstellen en zich niet verschuilen achter een bedrijfsnaam de voorkeur moeten genieten. Gebruiken zij overdreven corporate taal in de communicatie? Je wilt zaken doen met mensen van vlees en bloed die geven om jou onderneming, die wakker liggen wanneer het wat minder gaat met jouw webwinkel en overuren draaien wanneer dat nodig is. Je wilt geen zaken doen met SEO-Rankings4You.Biz.
-> Communiceren zij genuanceerd?
Oplichters beloven vaak dat je binnen de kortste keren op de nummer 1 positie zal staan. SEO is vaak niet zo zwart-wit, je kunt nooit van te voren zeggen dat een website in een rechte lijn naar de top van Google zal stijgen, soms gaat het met horten en stoten, soms is er tegenslag, het is geen geëffend pad, geen ‘schoon’ proces. Een SEO specialist is doorgaans realistisch, terughoudend, nuchter.
-> Opereert de SEO op kleine schaal of is het lopende band werk?
Ik denk dat dit een van de belangrijkste punten is. Je wilt samenwerken met als het ware een vakman, iemand die passie heeft voor het nerdy vakgebied dat SEO heet. Niet met een zaak waar je klant #478 bent. Om maar weer een analogie te maken met uit eten gaan: Budget en smaak daargelaten, waar ga je liever uit eten, bij het sushi restaurant van Jiro een 85-jarige sushi meester die zijn leven toegewijd heeft aan de meest perfecte sushi ooit te creëren of bij McDonald’s…
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I1UDS2kgqY8[/youtube]
Disclaimer
Ikzelf neem op dit moment geen klanten meer aan. Mijn motivatie om deze post te schrijven is als volgt. Ten eerste, zou ik het aangenaam vinden als de reputatie van het vakgebied SEO opgeschoond wordt. Ook ik zou liever niet met de nek aangekeken worden. Ten tweede, heb ik liever dat je je geld op zak houdt of besteedt aan een fantastische trip door Indonesië dan dat je het investeert in een of andere gebakken lucht verkoper. Ten derde, zou ik het fijn vinden om zelf niet meer benaderd te worden door andere SEO’s en mijn favoriete fora bevuilt te zien worden.
Ik wil niet dat deze post overkomt als ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend,’ maar het lijkt mij verstandig om inzichten te delen die ikzelf heb opgedaan door actief te zijn in deze industrie en om me heen te kijken. Ik geloof namelijk in het principe dat je als het ware stemt met je Euro’s. Als de waardeloze SEO’s geen klanten meer ontvangen, dan zullen zij vanzelf ophouden met bestaan, en zullen de legitieme partijen die daadwerkelijk goed werk verrichten, de partijen die niet bezig zijn met hype en opdringerige verkoop praatjes, daarvoor beloont worden. Ikzelf neem op dit moment geen klanten aan omdat ik het simpelweg te druk heb, maar mensen die mij benaderen geef ik wel altijd advies over hoe ze het beste een betrouwbare SEO partij kunnen vinden. Ik hoop meer mensen te kunnen helpen door deze adviezen neer te pennen in een post en te publiceren op dit forum.
Goed, je bent een ondernemer met een website die er baat bij heeft om blootgesteld te worden aan zoekmachine gebruikers. Je hebt weinig kaas gegeten van ‘Search Engine Optimization.’ Wat zou mijn plan van aanpak zijn?
Globaal gezien zijn er twee opties: Je doet het zelf of je huurt een instantie in om een campagne voor je te laten opzetten. De eerstgenoemde optie is prima als je net komt kijken in de wereld van internet ondernemerschap, je veel uren voorhanden hebt, simpelweg het budget niet hebt om iemand in te huren. SEO is tijdrovend, maar geen rocket science, je kunt het in principe helemaal zelf doen. Als jij een gedegen Magento webwinkel op kunt zetten, dan kun je ook wel leren om deze hoog in Google te krijgen. Het probleem is echter dat het extreem veel tijd kost om alles te leren, op de hoogte te blijven en daadwerkelijk uit te voeren. Hetzelfde met boekhouding: Kun je prima zelf doen, maar er komt een moment dat je er geen tijd meer voor hebt en dit beter kunt laten uitbesteden zodat jij je kunt focussen op de core activiteiten van je zaak, daar waar jouw aanwezigheid de meeste waarde toevoegt (Outsourcing 101).
Optie #1: DIY
De basis van SEO is makkelijk onder de knie te krijgen. Er zijn altijd aspecten die je zelfs als internet leek kunt uitvoeren om de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines te verbeteren. Een succesvolle SEO campagne bestaat in ieder geval uit drie essentiële onderdelen: Keyword Research, On-Page SEO en Linkbuilding.
Keyword Research
Geen zin of tijd om complexe keyword research tools te leren gebruiken (Market Samurai is traag en duur)? Pen, papier en de good old Keyword Planner van Google zelf zullen voldoen (Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ikzelf ook alleen gebruik maak van gezond verstand + GKP). Brainstorm wat klanten zouden intypen in de Google zoekbalk en voer deze in de Google Keyword Planner. Noteer interessante zoekwoorden in een excel sheet tezamen met de zoekvolume die zij ontvangen.
https://adwords.google.com/KeywordPlanner
On-Page SEO
De zoekwoorden die je gevonden hebt komen van pas bij het optimaliseren van de website zelf.
Ik heb een uitgebreide gids geschreven over dit onderwerp op WebWinkelForum.nl. De acht onderdelen besproken in deze post zijn gemakkelijk door te voeren, het is kosteloos, je hebt alleen een vrije zaterdagmiddag of drie nodig…
http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=13279
Linkbuilding
Het meest complexe onderdeel, maar broodnodig, je website kan nog zo goed zijn, zonder links rankt deze niet, tenzij je misschien BMW.de bent proberend te ranken in de Duitse auto niche, of je hebt bezielde content met Elon Musk & Sir Richard Branson als co-auteurs, geretweet door Justin Bieber en Obama. Maar als je een webwinkel bezit die ventieldopjes verkoopt, dan zul je toch echt links nodig hebben…
Wat ik aan zou raden is om actief te worden op blogs en fora in je industrie, deel daar je expertise. Meestal kun je ergens je link kwijt, bijvoorbeeld in de signature van een forum post (ahum), of bij het invullen van je naam bij een comment is er ook vaak een invoer veld voor je url. Geen vrijbrief om je link overal te spammen, dan ben je net zo vervelend bezig als de eerder beschimpte SEO partijen. Daarnaast zou je de website aan kunnen melden bij relevante startpagina's. Dit zijn de meest laagdrempelige methodes om links te vergaren. Toegegeven, niet de meest krachtige links, ze zetten vaak geen zoden aan de dijk, maar alle kleine beetjes helpen. Het opzetten van een privé blog netwerk of een web 2.0 piramide is te tijdrovend (het duurt alleen al weken om te leren hoe je een fatsoenlijk netwerk opzet), te risicovol (je kunt jezelf in de voet schieten), en te duur (je hebt geen schaalvoordelen).
SEO kost veel tijd, maar je kunt prima een basis opbouwen als je een paar uur per week opoffert. Het is fijn voor SEO partijen als de klant al enig werk verricht heeft, mits op propere wijze, zo komen we in een 'gespreid bedje' terecht, en wanneer wij dan onze middelen inzetten, kunnen we direct een grote impact hebben, in plaats van dat we eerst alle fouten recht moeten gaan zetten die een obstakel vormen. Zoekmachine optimalisatie is een voortdurend proces, en het kan altijd beter. Maar het is ook een belonende, organische en duurzame methode van marketing. Elk uurtje dat je er nu in stopt, daar heb je de komende jaren nog ontzettend veel plezier van als klanten naar jou toekomen in plaats van dat jij hen lastig moet vallen met dure spotjes op TV, advertenties in kranten en dergelijke (Interruptie marketing noemt marketing genie Seth Godin dat).
2. Uitbesteden
Als een SEO partij jouw lastig valt via eerdergenoemde kanalen dan is het vrijwel zeker dat zij een ‘lousy’ job verrichten. Je ziet dit principe overal: Ik woon al geruime tijd in Thailand, wanneer je uit eten wilt gaan, ga je niet naar die restaurantjes waar een opdringerige promoter voor zijn toko mensen probeert te ronselen. In plaats daarvan kijk je eerst op TripAdvisor.com welke gelegenheden aangeraden worden, of bij gebrek aan internet kijk je waar het druk is, waar gaan de locals heen? Kijk, als je een fatsoenlijke SEO bent, dan hoef je helemaal niet mensen lastig te vallen via de telefoon. Je bent toch een expert in organische inbound zoekmachine marketing? Waarom kun je dat dan niet voor je eigen onderneming doen als je daar zo goed in zou zijn?
Enfin, ik zal een aantal vragen delen die je jezelf kunt stellen wanneer je twijfelt over een partij met wie je in zee zou willen gaan:
-> Ranken ze zelf wel voor termen waar een internet bureau op gevonden zou willen worden?
De internet marketing industrie is erg competitief, dus het is vrijwel onmogelijk voor een SEO aanbieder om voor alle termen top 3 te ranken, maar op zijn minst zouden ze toch te vinden moeten zijn voor een select aantal relevante keywords. Je kunt de tool SEMrush gebruiken om hier snel achter te komen.
-> Zwerven er negatieve beoordelingen/ervaringen rond op fora en dergelijke?
Spreekt voor zich… Je kunt zoeken in Google.nl op: ‘Naam SEO Aanbieder + beoordelingen/ervaringen.’
-> Zijn de prijzen opvallend laag?
SEO is niet goedkoop, bij het uitvoeren van een kwalitatieve campagne komen veel kosten kijken, bijvoorbeeld hosting, aankoop van high Moz authority domeinnamen, unieke content, SEO tools, plugins en overige diensten als Whois privacy. Het inhuren van een Indiër van 200 Euro/maand doet meer schade dan goed.
-> Kan de partij rapportage leveren van campagnes die zij in het verleden hebben uitgevoerd?
Wekelijkse/maandelijkse rapportage voor een voorgaande klant beschrijvend het proces, resultaten en evaluatie. Het is moeilijk om dit te neppen, wie gaat er voor 6 maanden aan 15 pagina’s tellende rapporten schrijven over een fictieve voorgaande klant? In de bulletins kun je prima lezen hoe de partij te werk gaat, welke methodes zij toepassen, de resultaten van maand tot maand, en in het algemeen hoe zorgvuldig zij zijn in hun werk. Werken zij anders dan zij op de website beweren, zijn de rapporten onverzorgd, zijn de resultaten teleurstellend, dan kun je je conclusies al trekken.
-> Zijn zij bereid jou te helpen ook al ben je nog geen betalende klant?
Hoe behulpzaam zijn zij? Zijn zij bereid om net dat stukje verder te gaan, of lopen ze de kantjes er vanaf? Is de SEO bereid om jouw kosteloos te helpen via Skype of schrijft hij/zij een gratis audit verslag om jou te helpen de beste keuze te maken?
-> Hoe selecteert de SEO zijn/haar klanten?
Deze vraag is gerelateerd aan de voorgaande. Maar neemt de SEO iedereen die informeert aan als klant? Ikzelf verricht altijd eerst een uitvoerige audit om te kijken of SEO wel een geschikte oplossing is voor hem/haar. SEO is geen goede fit voor sommige ondernemingen. Zo heb ik ooit een rapport geschreven voor een potentiële klant in de IT industrie. Uit onderzoek bleek dat de doelgroep van dit bedrijf doorgaans niet in contact komt met deze specifieke IT verlener via een zoekmachine, maar meer via aanbevelingen en/of beurzen. Er bestonden (nog) geen zoekwoorden voor de oplossing die zij aan de man probeerden te brengen, daar kwam bij dat de zoekopdrachten die enigszins geschikt waren, zo competitief van aard waren dat het ranken voor deze termen zoveel budget zou kosten, dat dit nooit te rechtvaardigen zou zijn wat betreft Return on Investment. Uiteraard hebben we deze klant dit duidelijk gemaakt, en hebben we besloten om niet in zee te gaan.
-> Hoe persoonlijk zijn zij in de omgang, verschuilen zij zich achter een merk?
Ik bedoel hier niet mee dat de SEO provider je elke dag opbelt en vertelt over zijn hond en zijn passie voor de muziek van Dries Roelvink, maar ik denk wel dat SEO’s die transparant zijn, zich kwetsbaar opstellen en zich niet verschuilen achter een bedrijfsnaam de voorkeur moeten genieten. Gebruiken zij overdreven corporate taal in de communicatie? Je wilt zaken doen met mensen van vlees en bloed die geven om jou onderneming, die wakker liggen wanneer het wat minder gaat met jouw webwinkel en overuren draaien wanneer dat nodig is. Je wilt geen zaken doen met SEO-Rankings4You.Biz.
-> Communiceren zij genuanceerd?
Oplichters beloven vaak dat je binnen de kortste keren op de nummer 1 positie zal staan. SEO is vaak niet zo zwart-wit, je kunt nooit van te voren zeggen dat een website in een rechte lijn naar de top van Google zal stijgen, soms gaat het met horten en stoten, soms is er tegenslag, het is geen geëffend pad, geen ‘schoon’ proces. Een SEO specialist is doorgaans realistisch, terughoudend, nuchter.
-> Opereert de SEO op kleine schaal of is het lopende band werk?
Ik denk dat dit een van de belangrijkste punten is. Je wilt samenwerken met als het ware een vakman, iemand die passie heeft voor het nerdy vakgebied dat SEO heet. Niet met een zaak waar je klant #478 bent. Om maar weer een analogie te maken met uit eten gaan: Budget en smaak daargelaten, waar ga je liever uit eten, bij het sushi restaurant van Jiro een 85-jarige sushi meester die zijn leven toegewijd heeft aan de meest perfecte sushi ooit te creëren of bij McDonald’s…
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I1UDS2kgqY8[/youtube]
Disclaimer
Ikzelf neem op dit moment geen klanten meer aan. Mijn motivatie om deze post te schrijven is als volgt. Ten eerste, zou ik het aangenaam vinden als de reputatie van het vakgebied SEO opgeschoond wordt. Ook ik zou liever niet met de nek aangekeken worden. Ten tweede, heb ik liever dat je je geld op zak houdt of besteedt aan een fantastische trip door Indonesië dan dat je het investeert in een of andere gebakken lucht verkoper. Ten derde, zou ik het fijn vinden om zelf niet meer benaderd te worden door andere SEO’s en mijn favoriete fora bevuilt te zien worden.