econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

1
Sinds een paar dagen worden al mijn websites dagelijks bezocht door verschillende bots die allemaal uit Rusland lijkten te komen. Waarschijnlijk een proxy. Op google leer ik dat veel mensen hier over beginnen te klagen. Waarschijnlijk plopt hij ook bij jullie binnen in google analytics.

Als je de link volg kom je Ali Express uit.

Nadeel is dat bijvoorbeeld econom.co mij vandaag al 11 keer heeft bezocht en zo langzaam aan mijn statistieken voor vandaag in analytics behoorlijk begint te beïnvloeden.

Ik heb in de .htacces het volgende gezet:

SetEnvIfNoCase Referer econom.co spamlink=yes
Order allow,deny
Allow from all
Deny from env=spamlink

Maar het mag niet baten. Hij blijft binnenkomen. Hebben jullie hier ook last van? En hoe houden jullie het tegen?

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

4
Dat is vrij nare en in mijn ogen een onnodige opmerking Ward. Niet iedereen hier draait met een shop met duizenden bezoekers per dag ( I wish!). Ik werk hard aan een kers verse winkel (zoals je weet) en dan begin je zoals alles onderaan. Met 30 tot 60 (doelgerichte) bezoekers per dag zijn 11 bezoekers die daar niet thuis horen een pain in the kont. Dus een klein beetje gepaste credits alstublieft voor de kleine man hier ;)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

5
Royk schreef:Dat is vrij nare en in mijn ogen een onnodige opmerking Ward. Niet iedereen hier draait met een shop met duizenden bezoekers per dag ( I wish!). Ik werk hard aan een kers verse winkel (zoals je weet) en dan begin je zoals alles onderaan. Met 30 tot 60 (doelgerichte) bezoekers per dag zijn 11 bezoekers die daar niet thuis horen een pain in the kont. Dus een klein beetje gepaste credits alstublieft voor de kleine man hier ;)
Nee, dat is een rake opmerking. Alleen misschien verkeerd aangekomen ... en daarvoor sorry!

Als je een grotere website hebt, lig je niet wakker van een paar duizend hits extra. Het is normaal gedrag, van robots, externe servers, klanten, enzovoort.

Je kunt geen statistiek bedrijven met 30 tot 60 bezoekers per dag. Dat kan iedere statisticus je bevestigen: het aantal observaties is te klein.

We kunnen er ook (conversie)voorbeelden bij verzinnen. Als je 30 ratten hebt waarvan er 1 dood gaat, weet je veel minder dan als je 3.000 ratten hebt waarvan er 100 doodgaan. Voor de leek lijkt de verhouding hetzelfde. In het eerste geval kun je echter géén enkele betrouwbare uitspraak over conversie doen, in het tweede geval wel.

Laat Google Analytics rusten als leuke PowerPoint voor erbij in verloren avonduren en sleutel ondertussen aan iets dat meer bezoekers trekt. Niet cynisch bedoeld, maar je hebt echt geen r*k aan Analytics zolang er niets te analyseren is. Je bent helaas ook niet de enige die dat niet begrijpt, maar dat neemt niet weg dat het een beginnersfout is.

Of beginnersvergissing, als dat de pijn verzacht :D

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

6
haha no worries :)

Ik wil vooral kijken naar hoelang een bezoeker op de site is, of hij / zij gebruik maakt van de structuur zoals ik hem probeer op te zetten. Klikken de mensen dieper een product in, klikken ze op de call to action, etc etc. Dat vind ik natuurlijk waardevolle informatie. 60 of 600, daar zal een verschil in zijn. Momenteel moet ik het doen met 60. Die rare bots die in je analytics opduiken zijn gewoon onhandig. En daarbij, vind ik het ook gewoon heerlijk om in al die statistieken te neuzen. Ik ben wat dat betreft echt een nerd.

Ik heb me niet gerealiseerd dat voor grotere winkels hier die een paar stappen verder zijn deze bots niet opvallen vanaf een x honderd aantal bezoekers per dag. Dan haal je daar je schouders voor op natuurlijk. :)

meer bezoekers! Graag! Daar wordt overigens hard aan gewerkt. Ik ben al van 15 naar 50 gegaan ;)

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

12
Ik heb er niet veel verstand van maar wel dit gevonden

Wat kan je er tegen doen?

Er zijn een aantal mogelijkheden om Semalt te blokkeren zoals het blokkeren via htaccess of het blokkeren in Google Analytics.

Door dit te zetten in je .htaccess bestand van je website, kan de bot je website niet meer bezoeken:

# block visitors referred from semalt.com
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} semalt\.com [NC]
RewriteRule .* – [F]

In Google Analytics kan je Semalt blokkeren als volgt:
Ga naar het beheer
Klik op Filters
Voeg een nieuwe filter toe
Geef de filter de naam Semalt block
Kies custom filter
Zet de filter als volgt: exclude –> referral –> semalt.com
Nu komen de statistieken van Semalt niet meer tussen je ‘normale’ Analytics data.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

16
ilovevitaly heb ik nu ook inderdaad. knap irritant en ik begrijp ook niet wat hier nu de winst uit is voor de creators.

Ik ben altijd een beetje terughoudend om me ergens af te melden waar ik me niet voor heb aangemeld. Zeker niet bij dit soort duistere praktijken. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor ook iets kunnen meten. Aangezien je de moeite neemt om je af te melden ben je in ieder geval geen doodlopend spoor. Als je begrijp wat ik bedoel.

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

17
begrijp ook niet wat hier nu de winst uit is voor de creators
Dat is het lezen van alle artikelen die verkocht worden voor welke prijs. Ze kunnen die artikelen op een website tonen om compleet te zijn (dan zou je er klanten van kunnen krijgen) en kunnen eigen prijzen aanpassen. Sommige komen alleen te vaak langs waardoor je er last van kan hebben.
Het is niet anders dan een Google robot die langskomt om te lezen.

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

18
PaulG schreef:
begrijp ook niet wat hier nu de winst uit is voor de creators
Dat is het lezen van alle artikelen die verkocht worden voor welke prijs. Ze kunnen die artikelen op een website tonen om compleet te zijn (dan zou je er klanten van kunnen krijgen) en kunnen eigen prijzen aanpassen. Sommige komen alleen te vaak langs waardoor je er last van kan hebben.
Het is niet anders dan een Google robot die langskomt om te lezen.
Nou ik weet niet, maar als econom.co 11 bezoekers heeft en via andere had ik gisterochtend maar 4 uit Nederland en 2 uit België en niet allemaal via Google. Dan is het gewoon een bot dat TEVEEL komt.

Gisteravond was de stand van zaken wel anders, NL stond bovenaan en niet RU. Daarbij had ik meer bezoekers via Google, direct en dan pas econom.co en andere. Maar het is gewoon irritant.
Daarbij door die rot bots gaat je bouncerate ook omhoog! Omdat ze allemaal 100% afgeven. Dus moet het gefilterd worden, want anders klopt het gewoon niet meer.

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

20
Royk schreef:Ik begrijp de functie van een bot wel, maar niet de functie van een vreemde referal naar Ali Express. Waarom moet een bot mij 18 keer bezoeken op 1 dag. Een mini webwinkel die slechts een paar maanden op internet bestaat. :?
Ik begrijp alleen Google en andere zoekmachine bots. Bots zoals dit? Dat begrijp ik inderdaad ook niet.

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

21
Royk schreef:Ik begrijp de functie van een bot wel, maar niet de functie van een vreemde referal naar Ali Express. Waarom moet een bot mij 18 keer bezoeken op 1 dag. Een mini webwinkel die slechts een paar maanden op internet bestaat. :?
Wellicht ben je ergens in een spam lijst terecht gekomen? Meld het probleem eens bij je hosting, wellicht kunnen zij iets vinden wat op de server staat?
Blank Bean - Digital Agency
Fixie fiets kopen? Meer dan 100 fixie fietsen! TheFixedGearShop.com

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

22
Axeldekker schreef:
Royk schreef:Ik begrijp de functie van een bot wel, maar niet de functie van een vreemde referal naar Ali Express. Waarom moet een bot mij 18 keer bezoeken op 1 dag. Een mini webwinkel die slechts een paar maanden op internet bestaat. :?
Wellicht ben je ergens in een spam lijst terecht gekomen? Meld het probleem eens bij je hosting, wellicht kunnen zij iets vinden wat op de server staat?
Van wat ik middels begrijp gebeurd dit op een zeer breed vlak. Ook mijn persoonlijke website, en die van verschillende andere waar ik toegang heb tot analytics, verspreid over Nederland zie ik dezelfde items terug komen.

Maar ook andere zoals:

forum.topic6688597.darodar.com / referral
make-money-online.7makemoneyonline.com / referral
buttons-for-website.com / referral

Het is allemaal van hetzelfde, ze tikken je website aan met een vreemde referal, en als je die volg kom je bijvoorbeeld op Ali Expres uit.

Maar, ik zal mn hosting eens contacten. Dat is het minste wat ik kan doen.

[EDIT] gebeld met Cloudvps. Hun hebben geen bijzondere klachten ontvangen tot dusver. Als advies gaf hij aan even op te letten of in de robot.txt de search wordt tegengehouden voor de winkel. Iemand daar bekend mee?

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

23
Hier is een interessante pagina met wat er eigenlijk aan de hand is .
http://www.blackmoreops.com/2014/12/19/ ... rrer-spam/
Je kan de bot niet blokkeren in je .htaccess file omdat hij je site blijkbaar niet werkelijk bezoekt.
De spammer heeft meerdere url's die hij gebruikt.Bv econom.co, ilovevitaly.com,ilovevitaly.ru, doarador enz.
Overigens, de nummer in de "forum.topic12345678.darodar.com" url is je tracking nummer van google analytics.
Ik heb een geo-filter gemaakt in mijn analytics en nu is hij niet meer te zien.
(Bezoekers van Samara en Moscow uitgesloten)
Seppe

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

25
Ik moet ook maar een geo filter gaan maken

Afgelopen dagen bezocht door:


iedit.ilovevitaly.com / referral
ilovevitaly.com / referral
shopping.ilovevitaly.com / referral
forum.topic47726966.darodar.com / referral

En aangezien het nu nieuwe combinaties voor zijn gekomen denk ik dat dit het begin is van een lange reeks en steeds meer soorten en smaakjes. :)

[edit]
grrr, altijd ruzie met die filters om ze aan de praat te krijgen.

Het is toch:

filter:
aangepast - opnemen
Nederland|België

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

26
Ik heb het zo gedaan:
Klik op beheerder
Onder "weergave" klik op filters
Nieuw filter
Filternaam invullen ( bij mij noemt ie ShitFromRussia1)
Filtertype: aangepast
Uitsluiten
Filterveld:selecteer een veld -> Plaats ( vind je onder "locatie")
Filterpatroon: Samara
Opslaan en klaar.
Ik heb ook een tweede filter gemaakt met als filterpatroon Moscow omdat hij ook vanuit Moskou kwam met zijn zooi.(ShitFromRussia2)

Re: econom.co / referral - Zeer actieve Russische bot

28
Seppe schreef:Ik heb het zo gedaan:
Klik op beheerder
Onder "weergave" klik op filters
Nieuw filter
Filternaam invullen ( bij mij noemt ie ShitFromRussia1)
Filtertype: aangepast
Uitsluiten
Filterveld:selecteer een veld -> Plaats ( vind je onder "locatie")
Filterpatroon: Samara
Opslaan en klaar.
Ik heb ook een tweede filter gemaakt met als filterpatroon Moscow omdat hij ook vanuit Moskou kwam met zijn zooi.(ShitFromRussia2)
Thanks, dan heb ik het toch goed gedaan. Misschien moet ik nog iets aan de analytics uitlezen kant doen? Want ze komen nog steeds voor. Ik kijk graag onder: Aquasitie / Alle verkeer. Of negeert hij daar juist al die filters?