7
door Mareck
Wij hebben al in zeer veel tijdschriften (en de speciale bijlagen bij de dagbladen op zaterdag) gestaan in zowel Nederland als Duitsland (met name zowat alle grote vrouwen bladen, en wat outdoor en meubel blaadjes). Echter nooit als (betaalde) advertentie!
Het meest voorkomende is dat wij worden aangeschreven of gebeld door tijdschriften die onze product foto's willen gebruiken voor bij een stukje tekst (gewoon vulling dus eigenlijk). In principe gaan we hier altijd mee akkoord in ruil voor vermelding van onze naam en website bij de foto.
Ook wordt er soms gevraagd om een product om te verloten onder lezers. Dit doen we soms als het een blad is met een beetje leuk bereik en er een foto met vermelding van onze website wordt geplaatst. Het maximale wat ik dan weggeef aan producten is dan rond de 100 euro inkoopwaarde. In een paar gevallen hebben we meer gedaan wanneer het een product betrof wat toch niet zo goed liep en we toch een grote voorraad van hadden.
Een probleem is dat je het effect niet goed kan meten van deze vorm van adverteren. Maar ik heb het idee dat, voor ons in ieder geval, het effect zeer minimaal is van deze vorm van offline adverteren. Zelfs toen we met meerdere foto's (waarvan 1 zelfs een halve pagina groot) in de zaterdag bijlage van een van de grootste kranten van Nederland stonden zag ik geen stijging in het aantal bezoekers. (Dat weekend was het aantal bezoekers zelfs iets onder het gemiddelde).
Wat voor ons het beste werkte waren de wat luxere tijdschriften die per kwartaal ofzo uitkomen. Ik heb daar maanden na het uitgifte klanten aan de telefoon gehad die ons product daar hadden gezien. Misschien omdat deze wat langer blijven liggen bij bijvoorbeeld de kapper en de tandarts.
Dus, is het offline adverteren de moeite waard?
Voor kleine shops alleen als het gratis of zeer goedkoop kan. De werkelijke prijs van 1000 euro of meer voor een advertentie van een halve pagina is niet waard.
Dit is overigens anders wanneer je een grote shop hebt (omzet van miljoenen) en naamsbekendheid wilt opbouwen. Dan gaan er andere dingen spelen.