Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

1
Beste Webwinkelaars,

Ruim 4 jaar geleden opende ik dit topic. Mijn webwinkel http://www.retronintendokopen.nl was toen een paar maanden oud en mede dankzij de goede feedback die ik toen gehad heb, hebben we de test of time overleefd en zijn we sindsdien behoorlijk gegroeid.

Ik heb het idee dat het nog steeds beter kan, en zit nog vol met ideën om verder te groeien. Middels deze post wil ik graag polsen waar volgens jullie die groeimogelijkheden nog liggen; wat is het low-hanging fruit, waar zouden we veel energie in moeten steken, wat juist niet?

Ter informatie, een beetje achtergrondinformatie, een kort overzicht van onze bezigheden tot nu toe, en enkele ideeën waar we mee spelen.

Retro Game Niche

De URL geeft het natuurlijk al weg: we verkopen retro nintendo games en consoles. Het overgrote meerendeel van ons assortiment is tweedehands. Dat maakt het een kennis- en tijdsintensieve klus om goed in te kopen (plus refurbischen, schoonmaken, testen, etc.), wat ook meteen betekent dat we geen concurrentie hebben van grote retailers (wel van vrij veel kleine shops zoals de onze). Andere karakteristieken van deze niche zijn dat we een enorm breed assortiment hebben (enkele duizenden producten), waarvan een groot deel regelmatig niet op voorraad is

Bezigheden
  • SEO. We hebben vanaf het begin veel energie gestoken in het goed regelen van de SEO, voornamelijk in-site. Dat heeft heel veel tijd en energie gekost, maar daar plukken we nu de vruchten van. Voor veel belangrijke en toch vrij generieke zoektermen als n64, super nintendo, oude nintendo of gameboy scoren we goed (vaak net onder wikipedia/marktplaats of helemaal bovenaan).
  • Platform. We zijn begonnen bij Mijnwebwinkel en hebben na een aantal jaren de overstap gemaakt naar CCV shop (toen nog Biedmeer).
  • Marketplaces. We staan nu met een deel van ons assortiment op Bol.com en op Amazon. We hebben onze eigen tool ontwikkeld om de voorraad automatisch te synchen, en zijn nu bezig met onze eigen repricer tool voor Amazon.
  • Internationaal. Een aantal maanden gelden hebben we http://www.retronintendostore.com en http://www.retronintendokaufen.de geopend. Vooral op de Duitse markt liggen ons inziens mogelijkheden.
Ideeën
  • Uitbereiding assortiment. Dan denken we voornamelijk aan nieuwe producten. Bijvoorbeeld Merchandise van Mario, Marvel, Disney, Zelda, etc. We hebben nu alleen een vrij beperkte merchandise-sectie een een collectie wooden art. Een andere optie zou zijn om tweedehands Next-Gen games/consoles aan te bieden. Uitbereiding naar andere merken retro consoles (playstation, sega, atari) hebben we ooit geprobeerd, maar was geen onverdeeld succes. In welke richting zouden we ons assortiment nog meer uit kunnen bereiden?
  • Internationaal. Hier valt nog een hoop te winnen. We converteren de Duitse bezoekers niet eens zo slecht, maar er komen er gewoon nog veel te weinig. Zelfde geldt voor Engels-sprekende Europeanen. Adwords voor Duitse zoektermen is een stuk duurder dan in NL, en onze organische positie is verwaarloosbaar momenteel. Voor mensen die ervaring hebben met internationalisering, of specifiek de stap naar de Duitse markt, wat kunnen we doen om daar voeten aan de grond te krijgen?
  • Keurmerk + Feedbacksysteem. Ik hecht zelf als koper eerlijk gezegd weinig waarde aan een keurmerk, maar dat wil niet zeggen dat onze klanten dat ook niet doen natuurlijk. Zeker in Duitsland lijkt het belangrijk te zijn. Daarnaast is een webwinkelwijd feedback-systeem denk ik een betere oplossing dan het verstopte gastenboek dat we nu voeren. Welk keurmerk/feedbacksysteem heeft jullie voorkeur. Webwinkelkeur combineert ze en bieden ook een Europese variant. Is die geaccepteerd in Duitsland of moeten we dan met TrustesShops in zee?
  • Livechat. Ben ik zelf als koper altijd groot fan van. Om het goed te doen (en dus het gros van de tijd bereikbaar te zijn voor livechat) vereist dat wel oneindig veel meer tijd dan asynchroon mailcontact. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? CCV biedt koppelingen met Tawk.to en Zopim. Iemand hier ervaringen mee?
  • SSL. Op dit moment lopen alleen de transactionele pagina's via een SSL-verbinding. Dit zouden we liever voor de hele shop zo hebben.
  • Marketing. Zoals gezegd hebben we ons voornamelijk gefocust op SEO. Daarnaast gebruiken we Adwords, Admarkt en sinds kort wat meer Facebook, en staan we zoals gezegd op Bol.com en Amazon. Kortom, het standaard rijtje en weinig out-of-the-box marketing-kanalen. Wat voor originele marketing campagnes zouden goed kunnen werken voor ons? 
  • ... Waar moeten we nog meer aan denken?
TL;DR

We hebben een webshop. Het gaat goed, maar het kan altijd beter. Hoe?

We zijn erg dankbaar voor elk idee, suggestie en ongezouten stukje feedback!
Vintagious.nl - Vintage in een modern jasje
RetroNintendoKopen.nl - Video Game Nostalgie

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

4
Als je echt wilt internationaliseren, dan is het wellicht beter om een internationale Reviewsite te gebruiken.

In Nederland wordt veel gebruik gemaakt van KiyOh en Trustpilot. Via het keurmerk is op zich een goede optie, maar dit geniet weinig bekendheid onder de gemiddelde bezoeker. De vraag is echter of het uitmaakt. Een externe review partij wordt vaak als betrouwbaar ervaren, los van welke dit precies is.

Een gastenboek is hier geen goed alternatief voor.

De Duitse markt is voor ons Nederlanders vaak moeilijk om in te stappen. Ook kopen Duitsers bijna uitsluitend van Duitse bedrijven. Op het gebied van legal, zijn er specifieke uitdagingen: je zult sneller ergens voor worden aangeklaagd...

Is een blog geen goed idee voor je website? Dan wordt je ook nog sneller gevonden op jouw voorkeur zoektermen. Nostalgie leent zich hier vaak goed voor...
Plaats een Gratis backlink voor je webshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

5
WebwinkelMeerwaarde schreef:Als je echt wilt internationaliseren, dan is het wellicht beter om een internationale Reviewsite te gebruiken.

[..]

Is een blog geen goed idee voor je website? Dan wordt je ook nog sneller gevonden op jouw voorkeur zoektermen. Nostalgie leent zich hier vaak goed voor...
Thanks voor je input. Specifieke review-sites waar je dan aan denkt die in Nederland en Duitsland geaccepteerd zijn?

Zoals ik zei is onze positie in de organische zoekresultaten eigenlijk heel goed in Nederland. Het kan altijd beter natuurlijk, maar een blog met vernieuwende relevante unieke content is voor ons nu niet de beste stap denk ik. Een Duitse blog wellicht wel, maar helaas is van niemand hier het Duits echt goed genoeg om content te maken, dus dan wordt het al weer erg omslachtig met vertaalbureau's en dergelijke. Hou het in mijn achterhoofd.
Vintagious.nl - Vintage in een modern jasje
RetroNintendoKopen.nl - Video Game Nostalgie

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

6
Leuk dat je WebwinkelKeur hebt bekeken. We zijn pas sinds begin dit jaar gestart met ons meertalig pakket, we zijn dus nog druk bezig om de mogelijkheden hiervan verder te ontwikkelen. We bieden echter al zeker een goede mogelijkheid voor Duitse beoordelingen. De mogelijkheden zullen echter alleen nog maar beter worden in de toekomst.

Wel is de Duitse markt complexer en zijn er meer regels. Wil je echt 100% zekerheid of het in Duitsland juridisch goed zit, dan raden we toch altijd een Duitse jurist aan. 

Mocht je nog verdere vragen hebben over ons meertalig pakket, dan beantwoord ik die graag.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

10
puurhost schreef:Mooie site! Ik mis alleen wel een linkje naar de algemene voorwaarden :)
Die was een beetje verstopt inderdaad; was alleen te vinden tijdens het orderproces. Heb hem in de footer toegevoegd, thanx!
libertes schreef:Leuk dat je WebwinkelKeur hebt bekeken...
Dank voor je uitleg. We zijn ons nog even aan het orienteren, maar als ik vragen heb over WebwinkelKeur kom ik zeker bij je :)
WebwinkelMeerwaarde schreef:Nog een opmerking over je gastenboek.
Beetje jammer dat je het nodig vindt om de enige niet-positieve reactie uit ons gastenboek hier te gaan plaatsen. 

Je trapt een paar open deuren in, brult je ongenuanceerde mening dat je "afhaakt op de irritante pixel banner" en plaatst vervolgens een volledig onrepreprentatief berichtje uit ons gastenboek. We hebben er hard aan gewerkt om binnen de retro-community een solide reputatie op te bouwen van een betrouwbare en behulpzame partij; daar hebben we jouw hulp absoluut niet bij nodig.

Kortom, voor iemand die zichzelf WebwinkelMeerwaarde noemt, voeg je bijzonder weinig toe.
Vintagious.nl - Vintage in een modern jasje
RetroNintendoKopen.nl - Video Game Nostalgie

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

11
Blijkbaar viel mijn reactie niet in goede aarde... Dat is jammer, want ik reageerde op jouw verzoek:

We hebben een webshop. Het gaat goed, maar het kan altijd beter. Hoe?
We zijn erg dankbaar voor elk idee, suggestie en ongezouten stukje feedback!
Ik begrijp best dat je veel tijd hebt gestoken in het bouwen van de site en je reputatie. Het was ook niet mijn bedoeling om je te beledigen. Maar wel wilde ik je wijzen op zaken die een negatieve impact kunnen hebben op je resultaten.

Jij noemt bijvoorbeeld de reactie in het gastenboek niet representatief. Maar een bezoeker leest dit wel en kan daar op afhaken...
Onderschat dat effect niet.


Dan nog een toelichting op mijn opmerking met betrekking tot die banner. Meningen kunnen verschillen. Natuurlijk. Maar het leidt af van je doel en geeft de homepage een onrustig beeld. Verder past het niet bij de rest van de uitstraling van de website. Maar weer wel bij het product dat je verkoopt...
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

12
Wat betreft de banner, natuurlijk kunnen meningen verschillen, en ook een ongenuanceerde mening kan waardevol zijn, daarom vroeg ik ook of er meerdere mensen jouw mening delen. Maar het is altijd beter als je je mening onderbouwt natuurlijk, zoals je nu doet.

Daarnaast snap ik, en met mij denk ik alle andere ondernemers in de historie, zelf ook wel dat een review effect heeft op je conversie, dus daarmee zeg je niets nieuws. Punt is dat het imo niet chique is om dat ene berichtje te pakken - alle andere positieve berichten te laten voor wat ze zijn - en die hier te vereeuwigen.
Vintagious.nl - Vintage in een modern jasje
RetroNintendoKopen.nl - Video Game Nostalgie

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

13
Maar je zou een dergelijk bericht wel kunnen voorzien van een reactie, zodat de bezoeker wel ziet wat jullie eraan hebben gedaan. Daarmee kan je juist het vertrouwen van de bezoeker vergroten, door te laten zien dat je er alles aan doet en dat een klant wellicht onredelijk is, of dat er helaas iets fout was gegaan met de bestelling en dat je bijvoorbeeld een kleine attentie hebt nagezonden.

Nu staat er alleen die reactie...
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Volgende Stappen voor RetroNintendoKopen.nl

15
timgvandijk schreef:De issue met de klant is al lang en breed verholpen, maar de mogelijkheid om een reactie te geven op een gastenboek bericht biedt CCV shop niet. Ik kan de originele reactie wel zelf aanpassen of zelfs verwijderen, maar dat doen we nooit.
Je kan de klant vragen om via een Edit zijn reactie op het bericht toe te voegen? Daarnaast mist je site een SSL-certificaat en "© 2014-2015" we zitten in 2016 - dus die mag ook een jaartje erbij krijgen ^.^
Opzoek naar een webhoster die echt met je meedenkt?
Magento Webhosting, WooCommerce en nog veel meer systemen!