Ruim 4 jaar geleden opende ik dit topic. Mijn webwinkel http://www.retronintendokopen.nl was toen een paar maanden oud en mede dankzij de goede feedback die ik toen gehad heb, hebben we de test of time overleefd en zijn we sindsdien behoorlijk gegroeid.
Ik heb het idee dat het nog steeds beter kan, en zit nog vol met ideën om verder te groeien. Middels deze post wil ik graag polsen waar volgens jullie die groeimogelijkheden nog liggen; wat is het low-hanging fruit, waar zouden we veel energie in moeten steken, wat juist niet?
Ter informatie, een beetje achtergrondinformatie, een kort overzicht van onze bezigheden tot nu toe, en enkele ideeën waar we mee spelen.
Retro Game Niche
De URL geeft het natuurlijk al weg: we verkopen retro nintendo games en consoles. Het overgrote meerendeel van ons assortiment is tweedehands. Dat maakt het een kennis- en tijdsintensieve klus om goed in te kopen (plus refurbischen, schoonmaken, testen, etc.), wat ook meteen betekent dat we geen concurrentie hebben van grote retailers (wel van vrij veel kleine shops zoals de onze). Andere karakteristieken van deze niche zijn dat we een enorm breed assortiment hebben (enkele duizenden producten), waarvan een groot deel regelmatig niet op voorraad is
Bezigheden
- SEO. We hebben vanaf het begin veel energie gestoken in het goed regelen van de SEO, voornamelijk in-site. Dat heeft heel veel tijd en energie gekost, maar daar plukken we nu de vruchten van. Voor veel belangrijke en toch vrij generieke zoektermen als n64, super nintendo, oude nintendo of gameboy scoren we goed (vaak net onder wikipedia/marktplaats of helemaal bovenaan).
- Platform. We zijn begonnen bij Mijnwebwinkel en hebben na een aantal jaren de overstap gemaakt naar CCV shop (toen nog Biedmeer).
- Marketplaces. We staan nu met een deel van ons assortiment op Bol.com en op Amazon. We hebben onze eigen tool ontwikkeld om de voorraad automatisch te synchen, en zijn nu bezig met onze eigen repricer tool voor Amazon.
- Internationaal. Een aantal maanden gelden hebben we http://www.retronintendostore.com en http://www.retronintendokaufen.de geopend. Vooral op de Duitse markt liggen ons inziens mogelijkheden.
- Uitbereiding assortiment. Dan denken we voornamelijk aan nieuwe producten. Bijvoorbeeld Merchandise van Mario, Marvel, Disney, Zelda, etc. We hebben nu alleen een vrij beperkte merchandise-sectie een een collectie wooden art. Een andere optie zou zijn om tweedehands Next-Gen games/consoles aan te bieden. Uitbereiding naar andere merken retro consoles (playstation, sega, atari) hebben we ooit geprobeerd, maar was geen onverdeeld succes. In welke richting zouden we ons assortiment nog meer uit kunnen bereiden?
- Internationaal. Hier valt nog een hoop te winnen. We converteren de Duitse bezoekers niet eens zo slecht, maar er komen er gewoon nog veel te weinig. Zelfde geldt voor Engels-sprekende Europeanen. Adwords voor Duitse zoektermen is een stuk duurder dan in NL, en onze organische positie is verwaarloosbaar momenteel. Voor mensen die ervaring hebben met internationalisering, of specifiek de stap naar de Duitse markt, wat kunnen we doen om daar voeten aan de grond te krijgen?
- Keurmerk + Feedbacksysteem. Ik hecht zelf als koper eerlijk gezegd weinig waarde aan een keurmerk, maar dat wil niet zeggen dat onze klanten dat ook niet doen natuurlijk. Zeker in Duitsland lijkt het belangrijk te zijn. Daarnaast is een webwinkelwijd feedback-systeem denk ik een betere oplossing dan het verstopte gastenboek dat we nu voeren. Welk keurmerk/feedbacksysteem heeft jullie voorkeur. Webwinkelkeur combineert ze en bieden ook een Europese variant. Is die geaccepteerd in Duitsland of moeten we dan met TrustesShops in zee?
- Livechat. Ben ik zelf als koper altijd groot fan van. Om het goed te doen (en dus het gros van de tijd bereikbaar te zijn voor livechat) vereist dat wel oneindig veel meer tijd dan asynchroon mailcontact. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? CCV biedt koppelingen met Tawk.to en Zopim. Iemand hier ervaringen mee?
- SSL. Op dit moment lopen alleen de transactionele pagina's via een SSL-verbinding. Dit zouden we liever voor de hele shop zo hebben.
- Marketing. Zoals gezegd hebben we ons voornamelijk gefocust op SEO. Daarnaast gebruiken we Adwords, Admarkt en sinds kort wat meer Facebook, en staan we zoals gezegd op Bol.com en Amazon. Kortom, het standaard rijtje en weinig out-of-the-box marketing-kanalen. Wat voor originele marketing campagnes zouden goed kunnen werken voor ons?
- ... Waar moeten we nog meer aan denken?
We hebben een webshop. Het gaat goed, maar het kan altijd beter. Hoe?
We zijn erg dankbaar voor elk idee, suggestie en ongezouten stukje feedback!