Beste leden,
Ondanks er vaker over gesproken is, wil ik graag mijn specifieke ervaring delen met PostNL/Myparcel.
Er vinden ieder jaar verhogingen plaats bij PostNL en ik begin mijzelf (als kleine ondernemer) ernstig af te vragen welke kan we op gaan en hoe realistisch het allemaal nog is!
Ik maak/ontwikkel zelf producten die ik verkoop in Nederland en België, Toen ik startte in 2016 kon ik een pakket versturen voor rond de €2.80.
Omdat ik vaak enkel 1 product per klant verkoop en de productprijs gemiddeld rond de 15 euro ligt, Voerde ik de verzendkosten gewoon door aan de klant.
Het bedrag van €2.80 was dan ook nog wel te overzien voor mijn klanten en houd er op die manier ook nog wat aan over.
Inmiddels zitten we in 2020 en zijn er in de afgelopen vier jaar heel wat dingen veranderd. Zo heeft PostNL de gewichten aangepast 2 jaar geleden, en zit ik met mijn 110 gram per pakket net in dat hoger tarief, die vervolgens ook nog eens flink verhoogt is in dat jaar. Voorheen was het 100 tot 250 gram en nu 100 tot 350 gram, waardoor ze de prijzen ervan hebben verhoogt.
Nu in 2020 wordt er ook een duidelijker onderscheid gemaakt tussen goederen en post. Dit zou betekenen dat ik geen postzegels meer mag gebruiken en dus ineens 4.50 moet gaan betalen (en/of door moet berekenen aan mijn klanten).
Ik vraag me oprecht af wat het uit maakt of je een brief/post van 100 tot 350 gram verstuurd. Of goederen van 100 tot 350 gram? Het past ook beide door de brievenbus dus snap deze onderscheidt niet!
Het voelt voor mij steeds meer alsof PostNL 'telefoonabonnement-praktijken' doorvoert. Kijken waar het meest van verstuurd wordt en hier ineens een hele andere manier van verzenden aan toevoegen met veel hogere kosten.
Grote bedrijven die enorme omzetten draaien en vaak meerdere producten verkopen, hebben niet enorm veel last van de verhogingen. echter is het voor kleine bedrijven die vaak enkele producten verkopen bijna niet meer te doen. Hoe kan ik dit in vredesnaam 'verkopen' aan mijn klanten?
Er zullen ongetwijfeld mensen reageren met "Dan snap je niet hoe je een bedrijf moet runnen" of "Dan moet je je product maar duurder maken" Echter ligt het niet aan de marge van mijn product noch de manier van een bedrijf runnen. We worden als kleine ondernemer min of meer voor het blok gezet. PostNL neemt allerlei bedrijven over zoals Myparcel en Sandd en heeft op deze manier een enorme machtspositie in deze branche.
Ik ben erg benieuwd hoe anderen hier mee omgaan, en of jullie wellicht nog tips hebben! (ik zit overigens bij Myparcel).
PostNL tarieven nog wel realistisch?
1www.smoely.nl | De website met een lach.
Smoely bedenkt en ontwikkeld producten voor ouders, pedagogen en kindercoaches.
Smoely bedenkt en ontwikkeld producten voor ouders, pedagogen en kindercoaches.