Herkenbare ervaring, zelf zoeken werkt vaak beter dan bellen bij beide instanties
Met mislukken gelukkig geen ervaring, het gaat ons best goed.
Maar een wijze les die ik wel wil delen: realiseer je goed dat je geld verdienen met een webshop bijna altijd een flinke tijd duurt. Veel tijd, en energie, gaat dus zitten in opbouwen. Daar moet je de ruimte voor hebben.
Bovendien zul je zolang je groeit vaak ook groeien in je voorraad, dus daar gaat ook de eerste tijd veel geld in zitten. Ligt natuurlijk wel aan het soort webshop.
En realiseer je ook dat je als eenmanszaak ook een probleem hebt als je bedrijf echt failliet gaat. Dan ben je ook persoonlijk failliet. Het is dus geen gering risico, en wel iets om rekening mee te houden als je groot wil beginnen (met veel verlies). Dat kan ook een reden zijn om kleiner te beginnen.
Als je een webshop laat maken, zoals je aangeeft, door een grafisch ontwerper en ontwikkelaar... dat zijn meestal nogal kosten. Het is daarbij handig als je eea. zelf kan, want anders komen er bij elke update of kleine wijziging ook nog kosten bij. En als je - om maar wat te noemen - magento 1 webshop liet bouwen en nu komt magento 2 - dan kan je feitelijk helemaal van voor af aan beginnen. Woocommerce heeft ook constante updates, en een update van een plugin of thema kan zo de rest van je website in de war schoppen. Kan allemaal prima , als je daar de ruimte voor hebt, maar wel goed om alles mee te rekenen als je dit niet zelf kan, kan aardig oplopen.
Alles is uit te besteden, maar de kosten tikken door, en er is heel wat (seo, advertenties, website zelf bouwen maar ook onderhouden, flyertjes, verpakkingen, verzekering, opslag, verzendmateriaal, verzenden zelf, betaalmethoden, etc) - en daarmee kan het aardig oplopen. Kijk dus goed naar de eenmalige kosten, lopende kosten. Ook per order.
Dus handig eerst een goed overzicht te maken, en tel op het eind een groot % op voor onvoorzien, en bedenk als je een bepaalde omzet in gedachten hebt gerust dat het dubbel zo lang kan duren voordat je die bereikt. Het is goed om scherpe doelen te stellen en daar naar te handelen, maar bij het opstarten is het juist ook goed om het enthousiasme even 'uit' te zetten en ook met de minder positieve scenario's goed rekening te houden.