juiste werkwijze magazijn
Geplaatst: 12 augustus 2021
hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben.
Tot en met december 2020 zat ik thuis gevestigd en verzond ik mijn producten vanuit kamer van 8 vierkante meter.
Sinds januari heb ik een kantoor/magazijn van 35 vierkante meter en per 1 september krijg ik sleutel van een nieuw kantoor/magazijn van 316 vierkante meter.
Nu ben ik echter aan het nadenken over hoe ik het geheel in nieuwe magazijn zal gaan organiseren en hoe ik de in en uitgaande stromen goed en efficient kan verwerken.
Magazijn bestaat uit 2 lagen. beneden verdieping van 118 vierkante meter, daarin een tussenvloer van 80 vierkante meter.
Nu heb ik verschillende goederen stromen.
Meeste producten komen binnen en worden dezelfde dag nog per 1 of 2 producten ingepakt en naar klanten verzonden.
Goederen moeten dus snel ingeboekt worden en direct weer te pakken zijn door degene die de orders inpakt.
Nu hebben we legbordstellingen staan waarin we alle producten neerleggen (nadat we zelf eerst nog verzegeld hebben), dan zijn alle pakbonnen en verzendlabels geprint en gesorteerd en worden de juiste producten bij juiste pakbonnen gelegd. vervolgens staat 80cm vanaf de legbordstelling een paktafel waarop vervolgens alles ingepakt wordt en ingepakte pakjes gaan weer terug in de stelling waarin de producten ook lagen. dat ligt elkaar regelmatig in de weg, vooral als veel orders zijn.
verzendlabels en pakbonnen zullen straks pas geprint worden op moment dat producten in het systeem op voorraad geboekt zijn en ze ingepakt gaan worden.
Dan heb ik producten die binnenkomen en die met heleboel tegelijk naar een ander magazijn gestuurd moeten worden (bol lvb, amazon fba enz.)
Grootste deel daarvan komt ook pas binnen op de dag dat we het weer verzenden. ander kleiner deel komt gedurende de week binnen en blijft dan wachten tot de bulk binnen is en gaat samen daarmee weg.
dan heb ik nog deel wat ik op voorraad hou in grotere aantallen of retourproducten die langer op de plank blijven liggen tot ze verkocht zijn.
Nu probeer ik hier dus een juiste manier van werken in te vinden zodat alles efficient verloopt en elkaar niet in de weg ligt/staat en dus voor zowel degene die inboekt als degene die verpakt allemaal snel en makkelijk te vinden en pakken is.
Betreft software: we gaan werken met Odoo.com en daarin wordt de voorraad bijgehouden en orders verwerkt. maar hoe bepaal ik dus de meest logische en effectieve magazijn indeling met bijbehorende logica en verwerking?
Benieuwd of jullie hier goede tips voor hebben.
Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben.
Tot en met december 2020 zat ik thuis gevestigd en verzond ik mijn producten vanuit kamer van 8 vierkante meter.
Sinds januari heb ik een kantoor/magazijn van 35 vierkante meter en per 1 september krijg ik sleutel van een nieuw kantoor/magazijn van 316 vierkante meter.
Nu ben ik echter aan het nadenken over hoe ik het geheel in nieuwe magazijn zal gaan organiseren en hoe ik de in en uitgaande stromen goed en efficient kan verwerken.
Magazijn bestaat uit 2 lagen. beneden verdieping van 118 vierkante meter, daarin een tussenvloer van 80 vierkante meter.
Nu heb ik verschillende goederen stromen.
Meeste producten komen binnen en worden dezelfde dag nog per 1 of 2 producten ingepakt en naar klanten verzonden.
Goederen moeten dus snel ingeboekt worden en direct weer te pakken zijn door degene die de orders inpakt.
Nu hebben we legbordstellingen staan waarin we alle producten neerleggen (nadat we zelf eerst nog verzegeld hebben), dan zijn alle pakbonnen en verzendlabels geprint en gesorteerd en worden de juiste producten bij juiste pakbonnen gelegd. vervolgens staat 80cm vanaf de legbordstelling een paktafel waarop vervolgens alles ingepakt wordt en ingepakte pakjes gaan weer terug in de stelling waarin de producten ook lagen. dat ligt elkaar regelmatig in de weg, vooral als veel orders zijn.
verzendlabels en pakbonnen zullen straks pas geprint worden op moment dat producten in het systeem op voorraad geboekt zijn en ze ingepakt gaan worden.
Dan heb ik producten die binnenkomen en die met heleboel tegelijk naar een ander magazijn gestuurd moeten worden (bol lvb, amazon fba enz.)
Grootste deel daarvan komt ook pas binnen op de dag dat we het weer verzenden. ander kleiner deel komt gedurende de week binnen en blijft dan wachten tot de bulk binnen is en gaat samen daarmee weg.
dan heb ik nog deel wat ik op voorraad hou in grotere aantallen of retourproducten die langer op de plank blijven liggen tot ze verkocht zijn.
Nu probeer ik hier dus een juiste manier van werken in te vinden zodat alles efficient verloopt en elkaar niet in de weg ligt/staat en dus voor zowel degene die inboekt als degene die verpakt allemaal snel en makkelijk te vinden en pakken is.
Betreft software: we gaan werken met Odoo.com en daarin wordt de voorraad bijgehouden en orders verwerkt. maar hoe bepaal ik dus de meest logische en effectieve magazijn indeling met bijbehorende logica en verwerking?
Benieuwd of jullie hier goede tips voor hebben.