Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

31
ik doe het anders. mischien is dat een idee voor je.

teneerste gaan alles wat door de bus kan via de bus.
ten tweede geef ik mijn klanten "korting van 1,75 op verzend kosten dus ze betalen geen 6,75 maar 5 euro per pakket. dat lijkt te werken de mensen zien dat ze niet het volledige bedrag rekenen. en 1,75 zijn geen extreme bedragen die je niet terug haald op je producten.

daar naast verstuur ik van af 50 euro in nederland gewoon gratis. mensen denken gratis verzenden .. o ik bestel gewoon iets extra mee om op die 50 euro te komen. dus je haalt het er wel weer uit vaak.
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

32
Ik geef eerlijk toe dat ik niet alle antwoorden heb gelezen, dus misschien val ik in herhaling.

Maar het is, zoals de meeste bedrijfseconomische problemen, moeilijk.

Waarom? Omdat je hier te maken hebt met variabele toeslagen (verzendkosten die de éne keer duurder zijn dan de andere keer, en waarbij je een relatieve dekking wilt hebben voor deze kosten).

Het enige advies dat ik jullie kan geven is;

Vanuit de bedrijfseconomie het je een kostenverdeel en dekking staat. Dit is een methoden om de indirecte kosten door te berekenen in de kostprijs.

Voor kleine handelsondernemingen is het relatief simpel. Je hebt twee (hoofd)kostenplaatsen, namelijk de fabricage kosten (directe inkoop kosten) en verkoopkosten.

Dit is een beetje voorcalculatie (daarom is het juist zo moeilijk). De enige manier waarop je deze dekking kan berekenen, is door een toeslag verkoop te verwerken in je kostprijs.

Simpel gezegt een percentage (marge) van je totale verkoopkosten en je omzet (= aantal verkopen x verkoopprijs).

Stel je omzet is EUR 100.000 per jaar. En je verkoopkosten (inclusief verzendkosten!) is EUR 5.000. Je deelt je verkoopkosten door je omzet x 100%.
In dit voorbeeld is de toeslag verkoopkosten 5%.

Dit is één van de methoden waarmee je een dekking kan berekenen (en verwerken in de verkoopprijs) van deze verzendkosten.

Echter is het nadeel dat je én moet gaan voorspellen wat je omzet (=aantal verkopen) is én wat de totale verzendkosten zullen zijn. Het is onvermijdelijk om hierop een concrete toeslag te berekenen en hebt je inderdaad een prijsrisico.

Hopelijk hebben jullie er wat aan!
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

33
Corduroyfinance schreef:Vanuit de bedrijfseconomie het je een kostenverdeel en dekking staat. Dit is een methoden om de indirecte kosten door te berekenen in de kostprijs.
Je kunt wel degelijk nauwkeurige voorcalculaties maken met directe kosten. Op het niveau van één order weet je namelijk op tienden van centen nauwkeurig wat de kosten zijn van een verzenddoos, de verzendkosten per zending, de verzendkosten per kilo, enzovoort. Dat zijn een x-aantal variabelen voor uiteenlopende soorten bestellingen; als je die uitzet in een spreadsheet, kun je scenario's draaien met gewenste winstmarges, break-evenpunten, enzovoort.

Maar je noemt wel een ander goed punt. Een typische beginnersfout is géén verlies accepteren op één enkele bestelling. Daar worden de reken- en inschattingsfouten gemaakt. Verlies nemen op één bestelling is namelijk acceptabel als dat wordt gecompenseerd door een hogere marge op andere bestellingen.
StoreCore.io

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

34
Beste Ward,

Je kan inderdaad een nauwkeurige voorcalculatie maken (als je historische cijfers zo goed als gelijk zijn), maar een exacte voorspelling is nagenoeg onmogelijk. Zover ik weet kan er niemand in de toekomt kijken.

Tevens gaat het hier om een kleine handelsonderneming. Voor een bedrijf met ieder jaar een vast aantal verkopen en een vaste omzet, is het inderdaad makkelijker om de dekking / doorbelasting te berekenen. Echter is het vaststellen van een exacte prognose nog altijd een voorspelling.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.