Betreden Duitse markt

1
Dag allen,

Hebben jullie nog tips over het betreden van de Duitse markt terwijl je in Nederland bent gevestigd?

Ik ben al op de hoogte van:
- eisen rond het gebruik van een .de domein
- 14 dagen zicht termijn in Duitse wetgeving versus 7 dagen in NL
- Algemene voorwaarden vertalen
- Ivm overboekingen is een Duitse bankrekening handig

Mis ik volgens jullie zaken?

Re: Betreden Duitse markt

2
Joris schreef:Dag allen,

Hebben jullie nog tips over het betreden van de Duitse markt terwijl je in Nederland bent gevestigd?

Ik ben al op de hoogte van:
- eisen rond het gebruik van een .de domein
- 14 dagen zicht termijn in Duitse wetgeving versus 7 dagen in NL
- Algemene voorwaarden vertalen
- Ivm overboekingen is een Duitse bankrekening handig

Mis ik volgens jullie zaken?
Een zustersite van dit forum heeft daar een stukje over geschreven.

Dat vindt je hier :

http://www.webwinkelopzetten.nl/verkopen_duitsland.html

Succes,

Danny
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Betreden Duitse markt

3
Ook ik heb een vraag aangaande dit onderwerp, maar ik wil het breder trekken. Ik wil mijn webshop direct openstellen voor bezoekers uit de EU. Zelf bestel ik geregeld wat uit EU landen en ik ben eigenlijk nog nooit geconfronteerd met speciaal voor mij (Nederlanders) opgestelde voorwaarden. De voorwaarden zijn vaak wel vertaald naar het Engels, maar dat vind ik niet meer dan logisch.

Vervolgens kan ik me niet herinneren dat ik onder de Nederlandse kopersbescherming viel zodra ik een pakket bestelde in bijvoorbeeld Duitsland. Als ik op vakantie een aankoop doe dan moet ik het toch ook doen met de overeenkomst zoals die geldt in dat betreffende land. Dus kan iemand mij in de juiste richting wijzen, en zijn er mensen aanwezig op dit forum die dezelfde hordes hebben genomen?

Re: Betreden Duitse markt

4
arjen schreef:Als ik op vakantie een aankoop doe dan moet ik het toch ook doen met de overeenkomst zoals die geldt in dat betreffende land.
Dat de internetkoper hierin beter beschermd wordt, is op zich logisch. Anders zouden webwinkels zich in een land kunnen vestigen waar het consumentenrecht nog moet worden uitgevonden en elke rechter en ambtenaar te koop is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Betreden Duitse markt

5
Ward schreef:
arjen schreef:Als ik op vakantie een aankoop doe dan moet ik het toch ook doen met de overeenkomst zoals die geldt in dat betreffende land.
Dat de internetkoper hierin beter beschermd wordt, is op zich logisch. Anders zouden webwinkels zich in een land kunnen vestigen waar het consumentenrecht nog moet worden uitgevonden en elke rechter en ambtenaar te koop is.
Tja ik bedoel eigenlijk de EU als ruimte voor vrij economisch verkeer. Verder ben ik blij dat er enige bescherming is, begrijp mij niet verkeerd, echter is het een beetje de plank mis slaan als je binnen de EU verkoopt maar alsnog met 27 verschillende wetten "kopen op afstand" te maken krijgt. Vandaar mijn vraag of er mensen zijn dit probleem herkennen, en welke oplossing er eventueel voor is.

Re: Betreden Duitse markt

6
arjen schreef:Tja ik bedoel eigenlijk de EU als ruimte voor vrij economisch verkeer. Verder ben ik blij dat er enige bescherming is, begrijp mij niet verkeerd, echter is het een beetje de plank mis slaan als je binnen de EU verkoopt maar alsnog met 27 verschillende wetten "kopen op afstand" te maken krijgt. Vandaar mijn vraag of er mensen zijn dit probleem herkennen, en welke oplossing er eventueel voor is.
Daaraan wordt gewerkt: de nieuwe "consumentenrechtenrichtlijn" zou alle EU-landen gelijk moeten schakelen. Het wachten is nog op de nationale invulling van deze EU-richtlijn:

http://www.youtube.com/watch?v=bnfG46NFIDo
StoreCore.io

Re: Betreden Duitse markt

7
Ward schreef:
arjen schreef:Tja ik bedoel eigenlijk de EU als ruimte voor vrij economisch verkeer. Verder ben ik blij dat er enige bescherming is, begrijp mij niet verkeerd, echter is het een beetje de plank mis slaan als je binnen de EU verkoopt maar alsnog met 27 verschillende wetten "kopen op afstand" te maken krijgt. Vandaar mijn vraag of er mensen zijn dit probleem herkennen, en welke oplossing er eventueel voor is.
Daaraan wordt gewerkt: de nieuwe "consumentenrechtenrichtlijn" zou alle EU-landen gelijk moeten schakelen. Het wachten is nog op de nationale invulling van deze EU-richtlijn:

http://www.youtube.com/watch?v=bnfG46NFIDo
Dankjewel Ward, dat is prima info.

Re: Betreden Duitse markt

8
Hoe zit het dan verder met de afdracht van btw? vindt dat in Duitsland plaats of in Nederland? en moet je bij de duitse variant van de kvk staan ingeschreven? Ik ben me namelijk ook aan het orienteren om mijn webshop uit te breiden naar de duitse markt. Het heeft toch een potentie van 80 miljoen inwoners!

Re: Betreden Duitse markt

10
CdSoftcovers schreef:Hoe zit het dan verder met de afdracht van btw? vindt dat in Duitsland plaats of in Nederland? en moet je bij de duitse variant van de kvk staan ingeschreven? Ik ben me namelijk ook aan het orienteren om mijn webshop uit te breiden naar de duitse markt. Het heeft toch een potentie van 80 miljoen inwoners!
BTW afdracht vind plaats in Nederland tot het drempelbedrag. Je hoeft je niet in te schrijven bij de Duitse Handelskammer of Firmensitz aan te melden in Duitsland.

Waar je wel mee zit is het probleem van wetgeving. Zodra jij de webshop op Duitsland richt val je (bijna) automatisch ook onder het Duitse recht. Dus zorg ervoor dat de webshop voldoet aan de Duitse regelgeving, anders gaat het je flink geld kosten.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Betreden Duitse markt

11
Ik heb mij dezelfde vraag ook eens gesteld (in 2007! weet niet hoe het nu is), maar het ligt een beetje aan hoe je je positioneert. Heb je een .de-website, die alleen in het Duits is? Of heb je een eu-website, die meertalig is, en niet specifiek op Duitsland gericht?

Mijn grote angst destijds, was dit: http://twinklemagazine.nl/achtergronden.aspx?id=6184

Het oorsprongsbeginsel (bolkestein-richtlijn) kan je hiermee helpen. Kort gezegd: als jij aan de Nederlandse wetten voldoet, mag je in andere EU-landen ook je diensten aanbieden volgens de NL-regels. Het online verkopen van goederen zou hier ook onder vallen.
Maar: dit kan alleen als je een Nederlandse site hebt, of .com/.eu en meerdere talen. Als je een .de-site hebt, met alleen de duitse taal (ma.w.: duidelijk gericht op de duitse markt), dan zullen je je aan duitse regels moeten houden.

Nu is mijn info van 2007, en ik weet dat de bolkestein-richtlijn is aangepast, maar niet of dat ook voor webwinkeliers wat uitmaakt. Ik denk het eigenlijk van niet, omdat het ondoenlijk is voor kleine winkels om klanten van elk land weer met andere voorwaarden te behandelen (maar gezien de 'cookie-wet' die er is doorgekomen, zou het me niet verbazen). Wel zijn de Europese regels verder geharmoniseerd. Is er een jurist in de zaal? Arnout? :D

Re: Betreden Duitse markt

12
Dat je als kleine shop niet aan alle voorwaarden kan voldoen is niet het probleem van de wetgever.

In principe is het zo, ook met een .com/.eu/.net/.nl/.maakt niet uit domein extensie, als jij je specifiek richt op de Duitse markt je automatisch ook onder Duits recht valt. Daar is in Duitsland genoeg jurisprudentie over.

Er zijn uitzonderingen waarvan een aantal van mijn klanten gebruik maakt en dat is bijvoorbeeld een .lu of .be domein nemen voor de Duitse markt. Deze landen hebben ook allemaal het Duits als officiële taal. Dan is het een stuk moeilijker te bewijzen dat het hier gaat om een site specifiek gericht op de Duitse markt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl