Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

1
bron: Nu.nl http://www.nu.nl/internet/2987889/cooki ... epeld.html

Minister Kamp (Economische Zaken) gaat de cookiewet zo toepassen dat het bijhouden van statistieken zonder toestemming mogelijk is.

Dat laat Kamp donderdag in een brief weten. De andere toepassing van de cookiewet volgt na een voorstel van Kamerlid Kees Verhoeven (D66).

Websites mogen in de situatie voor het anoniem verzamelen van gegevens over websitestatistieken zonder expliciete toestemming plaatsen mits de informatie niet met derden gedeeld worden.

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

4
Jij mag data van jouw website, via jouw website verzamelen. Je mag ze niet delen met een Amerikaans bedrijf die ze naar Amerika verstuurt. Google Analytics zijn dus nog altijd niet toegestaan, want die gaat verder dan alleen het bieden van statistieken.

Maar Uitzending Gemist wordt weer mogelijk zonder cookies, en daar was het de politiek waarschijnlijk om te doen. Niets meer missen anno 2012!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

5
Be-Slank schreef:Dat haal ik er niet uit.
Het is nog een grijs gebied (want geen wetgeving), maar metingen van wat Nederlands op internet uitspoken cadeau doen aan een Amerikaanse multinational staat niet hoog op de verlanglijst. Als je gegevens van bezoekers en klanten nu vrijwillig afstaat aan Google, moet je eens serieus achter de oren krabben.

Niemand zal ontkennen dat Google Analytics een handige tool is. Maar stel je dan ook meteen de vraag waar die data worden opgeslagen, wie er nog meer toegang tot heeft, of ze goed zijn beveiligd, wat ze precies waard zijn, enzovoort...
StoreCore.io

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

9
Allemaal erg vervelend. Google analytics is voor ons een onmisbare tool om onze marketing activiteiten te monitoren. Google Adwords is bijvoorbeeld niet te beheren zonder koppeling met Analytics en het gebruik van de tracking cookies.

Het is natuurlijk belachelijk om zo'n belangrijk instrument tegen te werken. Ik vergelijk het maar met een winkelverkoper die verplicht een blinddoek moet dragen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de grote webwinkels dit na 1 januari gaan doen. Op dit moment zijn er nog grote partijen die er helemaal niets mee doen. We wachten het nog even af...

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

10
Je mag analytics cookies gewoon blijven verzamelen, zonder opt-in, mits je deze "anonimiseert" (nieuw woord voor Van Dale?).

Dat gaat zo:

Voeg het vetgedrukte toe aan je code:

Code: Selecteer alles

_gaq.push (['_gat._anonymizeIp']);
dan moet het er straks zo uit komen te zien.

Code: Selecteer alles

var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push (['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-YY']);
_gaq.push (['_gat._anonymizeIp']);
_gaq.push (['_trackPageview']);

Op deze manier kun je analytics blijven gebruiken (verwijs wel even naar Google Analytics in je cookie policy, wel zo netjes), zonder daar toestemming voor te hoeven vragen.

Om remarketing/retargeting te mogen blijven doen heb je wel echt een opt-in nodig.

Bij vragen, pm :)
Marketing moet altijd meetbaar zijn

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

12
Zelf heb ik meegewerkt aan http://www.123privacy.nl. Hoewel er verschillende verhalen de ronde doen is het anonimiseren van IPs niet voldoende! Google haalt namelijk veel meer informatie over de gebruiker op dan alleen het IP en deelt deze ook met andere producten van Google. Dat is dus data van randapparatuur uitlezen. Daarmee moet je gewoon toestemming vragen voor Google Analytics.

Iets waar ik zeker niet achter sta, maar het is wel zoals de wet het voorschrijft.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

13
Ik zou me niet zo druk maken over die cookies en al helemaal niet over GA-cookies. Ik verwacht dat in de loop van het jaar zal worden toegegeven dat het een draak van wet is, die niet actief kan en zal worden gehandhaafd. Er zal denk ik een milde vorm overblijven waarin hooguit wordt verplicht bezoekers te informeren. Het actief om toestemming vragen zal naar mijn verwachting niet meer hoeven. In Engeland gaat het al die kant op: http://blog.silktide.com/tag/cookie-law/ ("The stupid cookie law is dead at last").
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

14
De cookiewet is voor mij nog steeds niet helemaal helder; ik lees bijvoorbeeld dat een analytics programma wél is toegestaan, mits het niet met 'tracking cookies' werkt. Deze zouden ervoor zorgen dat advertenties persoonlijk worden 'gemaakt', ze worden aangepast op je surfgedrag.

Nu valt GA onder deze categorie met tracking cookies omdat de gegevens door een bedrijf worden verwerkt, klopt dat?
Maar is het niet zo dat achter vrijwel ieder analytic programma een bedrijf zit? Zelfs wanneer je je serverstatistieken gebruikt/interpreteert, zijn ze toch eigenlijk van je host?

In principe heb je er dan toch niets aan wanneer je wél een analytisch programma mag gebruiken, maar geen tracking codes?
Kennen jullie misschien een programma wat aan de cookiewet voldoet,geen tracking codes gebruikt, maar wel de basis statistieken kan/mag weergeven?

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

15
GA houdt wel veel bij maar valt niet onder 'tracking cookies' voor het geven van gepersonaliseerde advertenties.
Dat zijn aparte cookies die geplaatst worden door het bedrijf dat jou wil volgen.
Bijv Wehkamp doet (of deed) dat heel erg. Je keek op de site naar een artikel, er werd een cookie geplaatst en als je dan op een andere site kwam waar advertenties stonden dan kan het bedrijf (vaak) via de cookie een advertentie plaatsen van datzelfde artikel.
Dit heeft niets met het statistieken programma Google analytics te maken.
Google Adwords in combinatie met Google Adsense kan dit wel. Maar de cookie wordt altijd geplaatst door het bedrijf dat jou wil volgen en die moet toestemming hebben.

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

16
PaulG schreef:Dit heeft niets met het statistieken programma Google analytics te maken.
Ik vrees dat dit te kort door de bocht is: Google Analytics gebruikt inderdaad geaggregeerde gegevens van meerdere gebruikers (en die zijn dus geanonimiseerd), maar dan nog kan daarmee personally identifiable information (PII) worden doorgegeven. Dat geldt bijvoorbeeld wanneer je sessie-ID's meegeeft in een URL, want Google Analytics volgt alle unieke URL's.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor webwinkelplatforms die statische content (vooral afbeeldingen) leveren vanaf hun eigen domein in plaats van het domein van de webwinkel: daardoor kunnen cookies met derden worden uitgewisseld. Verder zetten allerlei add-ons voor AddThis, Google Plus One, Twitter enzovoort nogal eens cookies.

Je kunt zelf een kleine cookie audit uitvoeren in een browser zoals Google Chrome. Klik met de rechtermuisknop op de webpagina en kies Element inspecteren in het snelmenu; klik daarna op Resources en vervolgens op Cookies.

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

17
Ik zag bij Bol de volgende tekst staan bij de cookie melding:
Wij gebruiken cookies om het winkelen bij bol.com gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.
Verder geen akkoord/niet akkoord optie. Zo kan het dus blijkbaar ook...

Re: Cookiewet versoepeld - Bericht Nu.nl

18
[quote]Verder geen akkoord/niet akkoord optie. Zo kan het dus blijkbaar ook...[/quote]

In principe is dat niet wettelijk toegestaan, maar de controle is nog niet of nauwelijks aanwezig. Het komende jaar moet blijken hoe de cookiewet ingevuld gaat worden. Tot die tijd zitten we in een grijs gebied en proberen grote partijen iets te doen, zodat ze niet als voorbeeld worden gesteld door de OPTA. Acceptatie kan wel op meer manier plaats vinden, maar enkel een kleine melding is niet afdoende (In Nederland).
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m