Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
James
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vindbaarheid verbeteren met sitemap

10 november 2010

Beste webwinkel ondernemers,

Een groot probleem waar de meeste startende webwinkel-eigenaren mee te maken hebben tijdens de opstartfase is de slechte vindbaarheid van hun webwinkel in Google.

Zeker in markten waar er veel concurrentie aanwezig is, is het lastig om je webwinkel bovenaan Google te krijgen. Maar wat kan je zelf doen om de kans op een toppositie in Google te verhogen?

Waar iedere ondernemer in elk geval mee zou moeten beginnen is het versturen van een sitemap naar Google.

Een sitemap is een bestand wat zoekmachine Google regelmatig doorscant om een goed beeld te vormen van alle webpagina's waaruit uw webwinkel bestaat. Zonder die sitemap zou Google problemen kunnen hebben om al uw webshop pagina's te kunnen bereiken en dus in Google te vertonen. Google kan daar best wat hulp bij gebruiken en met een sitemap maakt u het voor Google makkelijker om uw volledige webhsop te doorzoeken.

Ga naar de website "snel sitemap maken" en voer de homepage URL van uw webwinkel in. Scroll vervolgens naar beneden toe en klik de startknop aan.

Nu maakt het programma "XML sitemaps" een sitemap voor u aan door uw hele webwinkel automatisch te doorzoeken en stelt uiteindelijk een "file" samen met alle links van al uw webwinkelpagina's. Nadat het programma het bestand heeft gegenereerd, heeft u de keuze om deze sitemap (de XML versie) op uw bureaublad op te slaan.

Nu bent u in bezit van een sitemap! Het enige wat u verder moet doen is dit bestand naar Google te versturen. Dit kunt u doen via De Google Webmastertools

Wanneer Google uw sitemap in bezit heeft geeft u daarmee in feite het volgende aan:
"Alstublieft Google, dit is een bestand met de URL's van alle pagina's waar mijn webwinkel uit bestaat. Zo maak ik het voor u makkelijker om mijn gehele website te doorzoeken (crawlen en indexeren) en kunt u als beloning de vindbaarheid van mijn webwinkel verbeteren op de Google pagina's".

Elke webwinkel directeur zou even een sitemap moeten aanmaken en moeten verzenden naar Google. Het is snel en makkelijk en kan direct een positief effect hebben op de vindbaarheid van uw online shop.

"Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op uw site die we anders misschien niet zouden vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op uw website. Als u een sitemap maakt en verzendt, zorgt u ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op uw site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden."

Lees hier meer over het versturen van een sitemap naar Google

Heeft iemand vragen over dit artikel of wilt u een opmerking plaatsen?
Een hogere positie voor uw webwinkel in Google?
http://websitehogeringoogle.nl/vragen-tips
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

10 november 2010

Sommige seo experten zeggen dat je het niet moet sturen naar google,
maar dat je moet proberen een link te krijgen van een site met hoge pageranking.
Dan zou je sneller geïndexeerd worden.

http://www.karelgeenen.nl/27/12x-zoekma ... -bullshit/
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

10 november 2010

Is een oud artikel zeker? Ik ben het helemaal eens met Karel hoor behalve dan dat het lastig is geworden om te vertrouwen op een Pagerank. De Pagerank van Google lijkt een beetje een onderdeel die Google niet zo actief meer vernieuwd. Zo is de laatste keer dat Google dit publiekelijk heeft geupdate afgelopen april geweest. Internetpaginas die na april zijn gelanceerd hebben dus altijd een Pagerank van nul en websites die in maart een hoge pagerank hadden maar inmiddels alle waarde kwijt zijn, hebben nog steeds die Pagerank in de toolbar staan. Dat maakt het spel misschien iets lastiger.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

10 november 2010

Het kan geen kwaad om een sitemap naar Google te sturen. Het is op zich niet het belangrijkste wat je moet doen als je net je website lanceert, maar baadt het niet, schaadt het niet.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
James
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

@veke,
Bedankt voor je/uw reactie!
Ik vind het vreemd dat er SEO experts zijn die je doen geloven dat het beter is om een link vanaf een website met hoge pagerank te verkrijgen i.p.v. een sitemap te verzamelen. Vreemd!

Dit zijn namelijk twee middelen die beide invloed hebben op het succes van je website.
Ze zijn beide erg belangrijk.

Met een sitemap laat je in feite aan Google zien hoe je website er uit ziet, zodat ze geen enkele pagina over het hoofd zien.

En met een goede "backlink" vanaf een relevante website met hogere pagerank kom je over het algemeen hoger in de zoekmachine te staan. Hoe meer backlinks van relevante websites met hoge pagerank, des te populairder je website wordt!

Je website wordt er niet alleen beter vindbaar door, maar je site (of webwinkel in dit geval) komt ook nog 'ns hoger in Google op meerdere zoektermen. Een goede backlink dus doet meer goed voor je site dan een sitemap, maar beide zijn ze onmisbaar. Normaal gesproken is een vergelijking tussen deze "SEO-technieken" niet gebruikelijk. Ze zijn allebei erg belangrijk.

Lees ook deze reactie eens over sitemaps

Heb je hier verder nog vragen over?
Een hogere positie voor uw webwinkel in Google?
http://websitehogeringoogle.nl/vragen-tips
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

de bedoeling van die links is om google zo naar je site te laten gaan en dat google dan je sitemap bekijkt.
Zou sneller zijn.
De methode die jij zegt werd in 2008/2009 wel gebruikt, maar zou nu niet meer persé zo moeten.
 
James
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Google bekijkt de sitemap veel vaker dan ze je website zouden doorcrawlen. Het is voor Google namelijk veel makkelijker om even de sitemap te checken op nieuwe URL's of de URL's allemaal langs te gaan op zoek naar updates op de webpagina's. Sitemaps maken het makkelijk voor GoogleBot om nieuwe siteupdates te zien.

Daarnaast, een webwinkel die geen backlink verwijzingen bezit kan Google zonder sitemap nooit helemaal goed indexeren. De graadmeter die Google gebruikt voor het crawlen van een volledige webwebwinkel is de hoeveelheid backlinks naar de winkel + de relevantie van de verwijzende websites.

Zolang er duidelijk nog geen goede backlinks naar de webwinkel verwijzen vind Google je webshop nog helemaal niet zo spannend. Pas als mensen naar je shop gaan linken gaat er bij Google een seintje af.

Met een sitemap help je Google al de pagina's in je webshop beter te crawlen.
Een hogere positie voor uw webwinkel in Google?
http://websitehogeringoogle.nl/vragen-tips
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Google bekijkt de sitemap veel vaker dan ze je website zouden doorcrawlen. Het is voor Google namelijk veel makkelijker om even de sitemap te checken op nieuwe URL's of de URL's allemaal langs te gaan op zoek naar updates op de webpagina's. Sitemaps maken het makkelijk voor GoogleBot om nieuwe siteupdates te zien.
Heb je hier een bron van?
Ik denk -weet?- namelijk dat dit niet klopt en dat Google vrij makkelijk zelf in kan schatten of jouw site vaak geupdate wordt en dus vaker bezocht zou moeten worden door een crawler.
Verder is het gewoon zaak dat je een heldere structuur in je site moet hebben zodat de crawler je site snapt. Maar dat lijkt me vrij voor de hand liggend.
 
James
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Hallo Wouter,

Sitemaps geven meer data mee, zoals hoe vaak een pagina op je site wordt geupdate, zodat Google weet hoe vaak ze terug moeten komen.
My amateurish try to summarize the Google Sitemaps program is "Aimed crawling makes Google's search results fresh, and Webmasters happy". How would you outline your service, its goals, intentions, and benefits?
We can reach many pages that our discovery crawl cannot find and Sitemaps convey some very important metadata about the sites and pages which we could not infer otherwise, like the page's priority and refresh cycle. In particular, the refresh cycle should allow us to download pages only when they change and thus reduce needless downloads, saving bandwidth.
First, to what degree can a Google Sitemap help to direct Googlebot to updates and new URLs on well structured sites, when the regular crawling is that sophisticated?
Sitemaps offer search engines with precise information than can't be found through discovery crawling. All sites can potentially benefit from Sitemaps in this way, particularly as the metadata is used in more and more ways.
Bron: http://www.smart-it-consulting.com/arti ... 6&page=135
Een hogere positie voor uw webwinkel in Google?
http://websitehogeringoogle.nl/vragen-tips
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

"Google's Sitemaps Team, interviewed in January 2006" :)
Er heeft inmiddels enige verbetering plaats gevonden in de algoritmes van de crawlers en van Google zelf. Neemt niet weg dat het uploaden van een sitemap op zich geen kwaad kan, maar het is beter om te zorgen dat je site simpel een eenvoudig geschreven en te navigeren is.
 
NLhorloges
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 oktober 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

De meningen zijn verdeelt.

Moet je nu wel of geen sitemap maken.

Mijn site is bijvoorbeeld sinds april/mei online.

Als ik bijv op "herenhorloges" zoek, dan kom ik op pagina 2 a 3 van google te staan.

Zou hij met een site map hoger komen?
Dames- en Herenhorloges Online
http://www.NLhorloges.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Het is kost niks en helpt wellicht. Wat houd je precies tegen om het gewoon te doen?
 
NLhorloges
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 oktober 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Wat mij tegenhoudt is het volgende.

Zal google straks niet de gemakkelijkste manier kiezen om mijn site te bekijken door alleen de sitemap door te lopen?

Of loopt hij ze beide gewoon door?
Dames- en Herenhorloges Online
http://www.NLhorloges.nl
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Google is google en zal doen of laten wat Google wil... misschien komt de GoogleBot helemaal niet meer voorbij omdat er geen sitemap is...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
James
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Een sitemap is alleen een manier voor Google om uw pagina's makkelijker te kunnen crawlen en heeft doorgaans geen invloed op uw positie in Google.

Voor webwinkels echter waarvan URL's nog niet allemaal in de zoekmachine staan, kan Google met een sitemap een compleet en handig overzicht krijgen van alle URL's, dus alle pagina's van de webwinkel.

Als u bijvoorbeeld niet zeker weet of alle pagina's in uw shop door Google goed vindbaar zijn, kunt u overwegen om een sitemap in te sturen. Het zal Google een beter overzicht geven van al uw pagina's en mogelijk uw pagina's daardoor ook iets vaker crawlen.
Google is google en zal doen of laten wat Google wil... misschien komt de GoogleBot helemaal niet meer voorbij omdat er geen sitemap is...
U maakt een grapje? Moeten we deze reactie serieus nemen? Ten eerste zal Google in veel gevallen naar haar gebruikers luisteren, de gebruikers van Google, de zoekers. Zouden ze dat niet doen dan zou Google volledig de plank mis slaan. Op basis daarvan neemt Google de juiste beslissingen om voor iedere partij de Google ervaring zou goed mogelijk te laten zijn. GoogleBot komt een webwinkel bezoeken als er (back)links vanaf andere websites verwijzen naar de webwinkel. Dat is algemeen bekend. Goede content is het belangrijkste. Backlinks komt op de tweede plaats (dus ook zeer belangrijk).
Een hogere positie voor uw webwinkel in Google?
http://websitehogeringoogle.nl/vragen-tips
 
NLhorloges
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 oktober 2010
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

11 november 2010

Ok, ik heb de sitemap laten maken door het programma.

Maar hoe kan ik deze nu uploaden naar google?

Kom daar niet uit.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt.
Dames- en Herenhorloges Online
http://www.NLhorloges.nl
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

12 november 2010

Ok, ik heb de sitemap laten maken door het programma.

Maar hoe kan ik deze nu uploaden naar google?

Kom daar niet uit.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt.
Even Googlen en je komt hier http://www.ongsono.com/submit_sitemap.htm
Of hier https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=en


Google is google en zal doen of laten wat Google wil... misschien komt de GoogleBot helemaal niet meer voorbij omdat er geen sitemap is...
Hmm? Google komt toch gewoon kijken zodra je website 'zichtbaar' is. Dus Submit aan Google of een gecrawlde backlink?
 
Webwinkel-James
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 februari 2011
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hoe webwinkel beter vindbaar maken op Google (tip)

01 februari 2011

Hallo,

Mijn oude account werkte niet meer dus heb even een nieuwe aangemaakt.

Ik heb even voor de lezers een video gemaakt en ik denk dat deze video wel nuttige informatie bevat voor de starters.

Bekijk de video als jij worstelt met de vraag:

"Hoe kan ik de vindbaarheid van mijn webshop verbeteren in zoekmachine Google?"

Laat daarna alsjeblieft even je reactie achter - en laten we de discussie hervatten, want misschien kunnen we er iets van leren.

Klik hier voor de korte video: Vindbaarheid webwinkel verbeteren met sitemap
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

02 februari 2011

Je kunt de volledige URL van de sitemap ook gewoon melden in robots.txt:
Sitemap: http://www.example.com/sitemap.xml
 
Webwinkel-James
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 februari 2011
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

02 februari 2011

Dat is best handig. Dus in plaats dat je naar Google webmastertools surft om de aangemaakte sitemap index file te uploaden, open je je "robots.txt" file om de URL locatie van de robots.txt toe te voegen aan je robots txt. Google zal de sitemap vervolgens wel vinden.

Tja, het maakt eigenlijk niet uit op welke manier je de sitemap upload, áls Google maar een overzicht heeft van alle pagina's.
Hmm? Google komt toch gewoon kijken zodra je website 'zichtbaar' is. Dus Submit aan Google of een gecrawlde backlink?

In die gevallen komt Google kijken ja, tenminste, wat bedoel je met een "submit"? Gewoon het submitten van de sitemap neem ik aan? Probleem is echter dat Google, vooral bij webshops die nog niet zo populair zijn, niet de hele webwinkel doorcrawlen, omdat de spider dat niet kan of niet nodig acht. Bij gebruik van een sitemap voorkom je zulke problemen, want je wilt natuurlijk wel dat alle pagina's in Google staan.
Ok, ik heb de sitemap laten maken door het programma.
Maar hoe kan ik deze nu uploaden naar google?
Kom daar niet uit.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Alvast bedankt.
Ja, tuurlijk. Graag zelfs.

De eerste stap is het aanmaken van een account op Google webmastertools
Vervolgens verifieer je dat jij de eigenaar bent van je eigen webwinkel door een HTML bestand naar de webserver te uploaden. Aansluitend graag even in het menu (linkerkant van het scherm) ,bij Dashboard, op "siteconfiguratie" > "sitemaps" klikken.
Nu klikken op "een sitemap verzenden" en alleen de tekst sitemap.xml in het vakje invullen.
Verstuur nu de sitemap naar Google en klaar is kees.
Wat mij tegenhoudt is het volgende.
Zal google straks niet de gemakkelijkste manier kiezen om mijn site te bekijken door alleen de sitemap door te lopen?
Of loopt hij ze beide gewoon door?
Google zal zowel je site regelmatig doorlopen als je sitemap gebruiken. De frequentie is afhankelijk van het aantal backlinks dat naar de site verwijst (met name de kwaliteit van die backlinks) - en ook hoe vaak de site wordt geupdated.
Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op uw site die we anders misschien niet zouden vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op uw website. Als u een sitemap maakt en verzendt, zorgt u ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op uw site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden.
Bron: Over sitemaps
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

02 februari 2011

Tja, het maakt eigenlijk niet uit op welke manier je de sitemap upload, áls Google maar een overzicht heeft van alle pagina's.
Google heeft wel een lichte voorkeur voor een sitemap.xml, maar Googlebot blijkt ook hyperlinks te volgen die je niet noemt in de sitemap. Voor artikelen waarvan we verschillende varianten leveren, gebruiken we tags met links zoals graafmachine en helikopter. Die links heb ik niet opgenomen in de sitemap, maar worden wel door Googlebot bezocht.
 
Webwinkel-James
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 februari 2011
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

02 februari 2011

Dat komt waarschijnlijk doordat Google van jou gewoon toestemming krijgt om die pagina's te crawlen (je hebt geen 301, disallows of nofollow's gebruikt waarschijnlijk). Google volgt links van pagina naar pagina. Het kan best zijn dat ze tijdens het volgen van alle links langs de door jouw vermelde pagina's komen. Indien dat pagina's zijn die Google nog nooit eerder heeft ontdekt, begint het crawl en indexeringsproces.
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vindbaarheid verbeteren met sitemap

02 februari 2011

Er zijn nog twee technieken, die in elk geval bij mijn webwinkels duidelijk wat opleveren.

Je kunt een prijslijst met hyperlinks maken. Googlebot en andere crawlers blijken die te gebruiken als index voor je assortiment. Bovendien heb je dan meteen een soort sitemap waar ook bezoekers wat aan hebben. Het nuttige met het aangename verenigen, zeg maar.

Daarnaast halen we verouderde artikelen niet offline, maar relateren we die aan producten die nog wel leverbaar zijn. Zoekmachines trakteren we zo nooit op een 404 Not Found. En het levert aardig wat bestellingen op van klanten die oorspronkelijk op zoek waren naar iets anders.