Cactus77 schreef:Sinds kort vermelden wij de exacte voorraad dat we van een artikel hebben. Dit is een weloverwogen keuze geweest, je geeft immers ook anderen (lees: concurrenten) de mogelijkheid om precies te zien wat je op voorraad hebt. Maar ik ben van mening dat je uit moet gaan van je eigen kracht. Daarnaast moet je eerlijk zijn tegen de klant; hij/zij weet nu waar ze aan toe is.
We gebruiken bewust een mengvorm: soms staat er "Op voorraad", soms een exact aantal.
Ik merkte namelijk dat altijd exacte aantallen noemen ook nadelen heeft. Om twee duidelijke nadelen te noemen:
• Sommige kopers haken af als er 1 exemplaar op voorraad staat. Ergens wel begrijpelijk: ze zijn bang dat dat laatste exemplaar net voor hun neus de deur uitgaat en ze daardoor achter het net vissen. Sommigen bellen of mailen dan voor de zekerheid even, vandaar dat ik de gedachtengang ken, maar je weet natuurlijk niet hoeveel anderen afhaakten.
• Twijfelaars keren over een periode van meerdere dagen vaak terug. Als bij een slecht lopend artikel dan enkele dagen precies dezelfde voorraad staat, slaat de twijfel al helemaal toe: "Zie je wel, anderen kopen dit artikel ook niet." Dan werkt je openheid averechts.