360 E-commerce schreef:Wat jullie volgens mij allemaal vergeten zijn de zoekposities. Natuurlijk kun je er standaard berekeningen op los laten, maar een positie in Google heeft ook een bepaalde waarde!! En het zelfde geldt voor de domeinnaam.
Bijvoorbeeld:
Je hebt een omzet van 12000 euro per jaar, maar je staat op het woord "iPhone kopen" op nummer 1 in Google. Daarnaast heb je de domeinnaam
http://www.iphone.com... dan is je webshop wel meer waard dan 5 keer je omzet.
Als je met "iPhone kopen" op nummer 1 staat en een jaaromzet maakt van maar 12.000 euro, heb je sowieso een gigantisch probleem. Trek alleen al de kosten van het bereiken/behouden van die positie af en je houdt onder de streep niets over.
Ergens heb je zeker een punt: een winkel waar potentiële klanten de deur platlopen, is gewoon meer waard. Vraag is alleen of je daaraan een prijskaartje voor de middellange termijn kunt hangen. De verkopende webwinkelier kan niet garanderen dat je volgende maand nog steeds op positie 1 zult staan, laat staan volgend jaar.
Tweede punt: "meer waard dan 5 keer je omzet" is bij veel soorten webwinkels echt te hoog gegrepen, zelfs als je op bepaalde trefwoordcombinaties hoog scoort. Reken het maar eens door met de terugverdientijd in het volgende scenario:
Omzet = € 100.000
Af: inkoop + kosten = € 80.000
Over: winst = € 20.000
Deze webshop is heus niet zomaar meer dan 5 x € 100.000 = € 500.000 waard. De overnameprijs van minimaal € 500.000 zul je namelijk moeten terugverdienen via de winst van € 20.000. Daarvoor alleen al heb je € 500.000 / € 20.000 = 25 jaar nodig en al die tijd heb je geen stuiver winst gemaakt.
Komt nog bij dat de voorgerekende winst zelden pure winst is, maar eerder de "Winst uit onderneming" uit de belastingaangifte van de ondernemer: personeelskosten moeten dus ook nog verdisconteerd worden, maar voor € 20.000 per jaar zul je niet veel goed personeel kunnen inhuren.
Het is inderdaad wat een gek ervoor geeft, maar laat je niet gek maken!