Webshop waarde taxatie

1
Een vraagje van mijn kant: Hoe word de waarde bij verkoop van een webshop bepaald? Ik weet dat hier enkele bullshit sites voor zijn.. maar wat zijn nou volgens jullie echt belangrijke punten die de waarde bepalen en hoe komt dan zo'n waarde tot stand? :roll:

Re: Webshop waarde taxatie

2
Voor een webshop geldt in principe dezelfde waarderingsgrondslag als voor elke onderneming. Met een boekenonderzoek stel je de actuele boekwaarde vast en controleer je of er eventueel lijken in de kast zijn verborgen. Met een breder marktonderzoek bepaal je vervolgens hoeveel goodwill je over hebt voor de rest, bijvoorbeeld een bestaand klantenbestand voor herhalingsaankopen of een sterke domeinnaam die veel nieuwe klanten zou kunnen trekken.
StoreCore.io

Re: Webshop waarde taxatie

3
Sterke topic, ik vraag me wel eens hetzelfde af.

@ward: En dan? Is er een formule waarmee je een reële overnameprijs kan berekenen?

Er zijn nog veel andere factoren die meespelen lijkt me.

Re: Webshop waarde taxatie

4
Leonard H schreef:@ward: En dan? Is er een formule waarmee je een reële overnameprijs kan berekenen?

Er zijn nog veel andere factoren die meespelen lijkt me.
Als je het in een minuut wilt uitrekenen, krijg je een kladje met drie sommetjes:

1. Eén keer de jaaromzet.
2. Vijf keer de nettowinst.
3. Drie keer de EBITDA.

Realistischer is inderdaad allerlei andere factoren meewegen. Bijvoorbeeld een goed imago en een sterke domeinnaam hebben "merkenmeerwaarde" waaraan je een prijs kunt hangen. Een formule speciaal voor webshops is er misschien wel te vinden, alleen zal die afhankelijk zijn van een groot aantal variabelen.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webshop waarde taxatie

9
Ik heb er ooit eens een getaxeerd.

Heb gekeken naar

1 wat kost het om een nieuwe te bouwen
2 ranking (wat kost het om daar weer in de buurt te komen)
3 zit er een adwords campagne achter wat kost die om op te bouwen met dezelfde "historie".
4 "naamsbekendheid" deze is wel het belangrijkste. (hoeveel is er op gezocht) Hier kun je ook een waarde aan geven.

Had het op 20.000 euro geschat. (is er ook voor betaald) Maar zat achteraf te laag...

Dit was geen webwinkel

Re: Webshop waarde taxatie

10
Wat jullie volgens mij allemaal vergeten zijn de zoekposities. Natuurlijk kun je er standaard berekeningen op los laten, maar een positie in Google heeft ook een bepaalde waarde!! En het zelfde geldt voor de domeinnaam.

Bijvoorbeeld:

Je hebt een omzet van 12000 euro per jaar, maar je staat op het woord "iPhone kopen" op nummer 1 in Google. Daarnaast heb je de domeinnaam http://www.iphone.com... dan is je webshop wel meer waard dan 5 keer je omzet.
360 Magento Webshops
360 E-commerce advies

Re: Webshop waarde taxatie

11
360 E-commerce schreef:Wat jullie volgens mij allemaal vergeten zijn de zoekposities. Natuurlijk kun je er standaard berekeningen op los laten, maar een positie in Google heeft ook een bepaalde waarde!! En het zelfde geldt voor de domeinnaam.

Bijvoorbeeld:

Je hebt een omzet van 12000 euro per jaar, maar je staat op het woord "iPhone kopen" op nummer 1 in Google. Daarnaast heb je de domeinnaam http://www.iphone.com... dan is je webshop wel meer waard dan 5 keer je omzet.
Als je met "iPhone kopen" op nummer 1 staat en een jaaromzet maakt van maar 12.000 euro, heb je sowieso een gigantisch probleem. Trek alleen al de kosten van het bereiken/behouden van die positie af en je houdt onder de streep niets over.

Ergens heb je zeker een punt: een winkel waar potentiële klanten de deur platlopen, is gewoon meer waard. Vraag is alleen of je daaraan een prijskaartje voor de middellange termijn kunt hangen. De verkopende webwinkelier kan niet garanderen dat je volgende maand nog steeds op positie 1 zult staan, laat staan volgend jaar.

Tweede punt: "meer waard dan 5 keer je omzet" is bij veel soorten webwinkels echt te hoog gegrepen, zelfs als je op bepaalde trefwoordcombinaties hoog scoort. Reken het maar eens door met de terugverdientijd in het volgende scenario:

Omzet = € 100.000
Af: inkoop + kosten = € 80.000
Over: winst = € 20.000

Deze webshop is heus niet zomaar meer dan 5 x € 100.000 = € 500.000 waard. De overnameprijs van minimaal € 500.000 zul je namelijk moeten terugverdienen via de winst van € 20.000. Daarvoor alleen al heb je € 500.000 / € 20.000 = 25 jaar nodig en al die tijd heb je geen stuiver winst gemaakt.

Komt nog bij dat de voorgerekende winst zelden pure winst is, maar eerder de "Winst uit onderneming" uit de belastingaangifte van de ondernemer: personeelskosten moeten dus ook nog verdisconteerd worden, maar voor € 20.000 per jaar zul je niet veel goed personeel kunnen inhuren.

Het is inderdaad wat een gek ervoor geeft, maar laat je niet gek maken!
StoreCore.io