Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

1
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag:

Ik wil graag gratis gaan verzenden, om zo meer klanten en omzet te verkrijgen.

Hoe kan ik de verzendkosten het beste verwerken in de verkoopprijs? Er zijn namelijk ook producten die door de brievenbus passen, die worden dan per brievenbuspost verzonden. De grotere producten gaan per pakketpost. (Verzenden doe ik het postzegels, dat is per pakket E. 4,73)

De marges op de producten zijn minimaal 50%.
De minimale bestelwaarde wordt waarschijnlijk E. 12,50. (even afhankelijk hoe het uit pakt met de verzendkosten)

Graag jullie tips.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

2
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag. Maar ik wil even een kanttekening maken dat ik een jaar terug heb meegemaakt dat ik voor 10 euro een cadeautje wilde kopen, er een paar euro verzendkosten bij kwamen, duidelijk minder dan wat het verzenden voor hen ging kosten. Vervolgens moest ik voor ten minste 15 euro bestellen. Daar was ik echt niet tevreden over. Toen ik daar een opmerking over plaatste kreeg ik een wat gepikeerd antwoord terug dat zij ook meebetaalden aan de verzendkosten.

Sorry, maar daar heb ik als klant geen boodschap aan. Als ik voor 10 euro iets wil kopen, wil ik dat kunnen. Laat me dan gewoon wèl de verzendkosten betalen, dan bepaal ik zelf wel of ik er iets bij gooi om de verzending toch te verlagen of gratis te krijgen.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

3
Een minimale grens stellen voor een order is nooit goed inderdaad. Dat kost je veel klanten.

Verder is het aan jou om uit te rekenen of je uit gaan komen met de kosten, dat is voor ons moeilijk te doen.

Wat voor ons in elk geval het beste werkt is een relatief laag bedrag als verzendkosten rekenen, bijvoorbeeld 2.95 euro. Daar worden zowel enveloppen als pakketten voor verzonden. Bij een envelop houden we op de verzendkosten iets meer over -of leggen we minder zelf bij- dan bij een pakket.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

4
Krijg je dan bij de wat doorgewinterde klant geen gepiep over de zekerheid van de zending?
Persoonlijk wil ik niet meer betalen dan wat de verzending werkelijk kost als het per brievenbuspost verstuurd wordt. Immers kan dat veel sneller kwijtraken. Tenzij de webshop dat risico draagt in plaats van de klant natuurlijk.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

7
Ilonajoy schreef:Ik wil graag gratis gaan verzenden, om zo meer klanten en omzet te verkrijgen.

Hoe kan ik de verzendkosten het beste verwerken in de verkoopprijs? Er zijn namelijk ook producten die door de brievenbus passen, die worden dan per brievenbuspost verzonden. De grotere producten gaan per pakketpost. (Verzenden doe ik het postzegels, dat is per pakket E. 4,73)

De marges op de producten zijn minimaal 50%.
De minimale bestelwaarde wordt waarschijnlijk E. 12,50. (even afhankelijk hoe het uit pakt met de verzendkosten)
Afgaande op je kostenstructuur, zou ik inderdaad ook kiezen voor € 2,95 tot € 4,95 verzendkosten en gratis thuisbezorgd vanaf circa € 40 à € 50. Als je het in je webwinkelsoftware voor elkaar krijgt, is een onderscheid maken tussen brievenbuspost en pakketpost misschien een idee, al mis je bij brieven de handtekening voor ontvangst.

Wij rekenen zelf € 2,95 voor alle pakketten, waardoor we inderdaad wel eens verlies maken op een artikel van bijvoorbeeld € 4,95. Maar goed, het gaat om het grotere geheel, niet om één individuele zending.

Met stroop vang je meer vliegen. Een afnameverplichting, ook in de vorm van fratsen zoals reisverzekeringen bij vliegtickets, is negatief. Van winkelwagentjes die pusherig blijven aandringen of je niet dit of dat wilt meebestellen, ben ik ook niet gecharmeerd, maar misschien helpt het in bepaalde branches.
StoreCore.io

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

8
Bedankt voor de response.

Ik heb zelf ook nog zitten dubben en rekenen hoe ik het nu het beste kan doen, ook omdat ik zelf niet kapot ben van een minimaal bestelbedrag.

Daarom ook besloten om niet gratis te verzenden, maar de kleine bijdrage in de verzendkosten gewoon door te berekenen, zoals het nu is. Brievenbus en pakketpost blijft wel apart.

Jullie reacties maken duidelijk wat ik de afgelopen dagen al dacht.

Nogmaals bedankt allen!

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

9
Om op dit topic voort te borduren: hoe het beste de berekening te maken in hoeverre het uit kan voor een webwinkel om de verzendkosten laag te houden, of zelfs niets te rekenen.

Ik vind dit erg lastig.
We hebben circa 200 producten (nog groeiende).
Productverkoopprijs variërend van 70 cent tot 25 euro.
Gemiddelde productprijs ligt rond de 7 euro.

Marges liggen rond de 30 a 40%.
Voornamelijk 19% btw, ook enkele 6%.
Gemiddelde bestelwaarde is 39 euro.
Gemiddeld aantal orders per dag: 1 a 2.

Alleen pakketpost, per pakket betalen wij 5,30 ex btw.
Dozen/verzendmateriaal hebben we geen kosten aan.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

10
Ilonajoy schreef:Ik wil graag gratis gaan verzenden, om zo meer klanten en omzet te verkrijgen.
VS
Ilonajoy schreef: Hoe kan ik de verzendkosten het beste verwerken in de verkoopprijs?
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar volgens mij ga je niet gratis verzenden, maar je berekend de verzendkosten door in je verkoop prijs.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

11
BeOriginal schreef:
Ilonajoy schreef:Ik wil graag gratis gaan verzenden, om zo meer klanten en omzet te verkrijgen.
VS
Ilonajoy schreef: Hoe kan ik de verzendkosten het beste verwerken in de verkoopprijs?
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar volgens mij ga je niet gratis verzenden, maar je berekend de verzendkosten door in je verkoop prijs.
Dat was toch mijn vraag? Maar als je even goed leest kun je zien dat ik ook een dilemma had vanwege de brievenbuspost en pakketpost? Wat stel dat je een combinatie hebt van beiden wordt het lastiger. Maar goed, zoals al aangegeven ga ik het niet veranderen, dus voor mij maakt het niet meer uit.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

12
BeOriginal schreef: Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar volgens mij ga je niet gratis verzenden, maar je berekend de verzendkosten door in je verkoop prijs.
Is dit een grapje? Je kan toch niet serieus menen dat je niet beseft dat de verzendkosten ergens van betaald moeten worden?

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

13
Wouter Hol schreef:
BeOriginal schreef: Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar volgens mij ga je niet gratis verzenden, maar je berekend de verzendkosten door in je verkoop prijs.
Is dit een grapje? Je kan toch niet serieus menen dat je niet beseft dat de verzendkosten ergens van betaald moeten worden?
Hallo, als we dan toch met modder gaan gooien...

Het is nogal hypocriet, als je zegt dat je gratis wil verzenden en vervolgens de kosten doorberekend in de prijs, dat is niet gratis verzenden, maar misleiding naar de klant!

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

15
Wouterjan schreef:-.-

Wat wil je dan doen? Hoe denk je dat dat gebeurt, het is gewoon een keuze hoe je je producten aanbied. Of losse verzendkosten of gemiddelde verzendprijs in gemiddelde productprijs verwerken enzo.
Mijn verzendkosten waren destijds lager naar de klant dan de verzendkosten die ik zelf werkelijk maakte, je hebt dan een mindere hogere winst marge. Ik vind niet dat je deze kosten kunt verhalen op je klanten.

Mij gaat het eigenlijk meer om het feit dat je zegt dat je gratis wil verzenden en toch de kosten doorberekend. Zeg dan gewoon dat je de verzendkosten wil doorberekenen in de verkoopprijs, maar rep dan niks over gratis verzenden, want dat is grof weg misleiding...volgens mij zelfs strafbaar. Zeker als ik het vanuit een klanten perspectief bekijk.

Je heb als webwinkelier ook de keuze om aan te geven naar de klant dat de verzendkosten zijn doorberekend in de totaalprijs van het product.

Het lijkt wel een woekerverkoopprijs als ik even een vergelijking mag trekken naar de woekerpolissen, zo ver wil ik nu ook weer niet gaan, maar vind het geen gezonde ontwikkeling. Klanten hebben het recht om te weten wat ze percies betalen en waarvoor!

Sorry hoor maar dit is de omgekeerde wereld....

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

16
BeOriginal schreef:
Wouterjan schreef:-.-

Wat wil je dan doen? Hoe denk je dat dat gebeurt, het is gewoon een keuze hoe je je producten aanbied. Of losse verzendkosten of gemiddelde verzendprijs in gemiddelde productprijs verwerken enzo.
Mijn verzendkosten waren destijds lager naar de klant dan de verzendkosten die ik zelf werkelijk maakte, je hebt dan een mindere hogere winst marge. Ik vind niet dat je deze kosten kunt verhalen op je klanten.

Mij gaat het eigenlijk meer om het feit dat je zegt dat je gratis wil verzenden en toch de kosten doorberekend. Zeg dan gewoon dat je de verzendkosten wil doorberekenen in de verkoopprijs, maar rep dan niks over gratis verzenden, wat dat is grof weg misleiding...volgens mij zelfs strafbaar. Zeker als ik het vanuit een klanten perspectief bekijk.

Je heb als webwinkelier ook de keuze om aan te geven naar de klant dat de verzendkosten zijn doorberekend in de totaalprijs van het product.

Het lijkt wel een woekerverkoopprijs als ik even een vergelijking mag trekken naar de woekerpolissen, zo ver wil ik nu ook weer niet gaan, maar vind het geen gezonde ontwikkeling. Klanten hebben het recht om te weten wat ze percies betalen en waarvoor!

Sorry hoor maar dit is de omgekeerde wereld....

Oke, dan zijn mijn verzendkosten voor jou echt gratis. Ik maak er toch ook minder winst door. Alleen maak ik nog steeds winst.
Zouden verzendkosten dus alleen gratis zijn als de webshop er verlies op zou maken met de bestelling?

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

17
Ik denk dat gratis verzenden niet mogelijk is voor een de doorsnee webwinkel. En dat je gewoon eerlijk de werkelijke verzend kosten moet weergeven op de rekening van de klant.

Hoe zou jij het zelf vinden als jij als klant een product koopt, waar staat gratis verzendkosten, terwijl je gewoon de verzendkosten betaald via de productprijs. Vind je dat je dan eerlijk bent behandeld?

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

18
Het is wel heel erg naief om zo te redeneren. Dacht je echt dat alle webwinkels die gratis verzenden aanbieden dat niet voor een deel in de productprijs hebben verwerkt.
BeOriginal schreef:Ik vind niet dat je deze kosten kunt verhalen op je klanten.
Op wie verhaal jij die kosten dan? Het moet toch betaald worden. Als jij het uit je winst doet dan moet je het ook niet hebben over de woekerprijzen van een ander... Linksom of rechtsom komt het er toch wel op neer dat de klant voor de kosten opdraait. Er moet toch geld verdient worden...

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

19
Ja, precies, dus berekend je toch gewoon de verzendkosten door! Zeg ook niet dat je de kosten niet moet doorberekenen, maar wel via verzendkosten,...daar is toch niks mis mee?! Zo dat het duidelijk is voor de klant.
Maar ga klanten niet voor de gek houden met gratis!
Als jij het uit je winst doet dan moet je het ook niet hebben over de woekerprijzen van een ander...

Dit is wel een hele domme opmerking! Blijkbaar snap je het niet,...ik maakte verlies op de verzendkosten, dat betekend automatisch verlies op winst, omdat ik de kosten niet verhaalde op de klanten!

Maar goed het lijkt wel of ik de enige ben die vanuit een ander perspectief bekijk.
Even voor de duidelijkheid, er is niks mis mee om de verzendkosten in rekening te brengen bij de klant. Ik heb als klant er ook geen moeite mee om verzendkosten te maken, als het maar duidelijk is. Ik heb als klant wel moeite ermee dat ik de tuin om word geleid met gratis verzendkosten die ik uiteindelijk dus blijkbaaar wel betaal!

Mensen kinderen dit is echt diep triest.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

20
Verlies op de winst? Je bedoelt gewoon minder winst? Dat gebeurt ook als je zegt "gratis verzending". Dan reken je de verzendkosten niet apart door naar de klant maar neem je genoegen met minder winst.

Maar de verkoopprijs van een artikel bepaal je altijd nog zelf...

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

21
BeOriginal schreef:Dit is wel een hele domme opmerking! Blijkbaar snap je het niet,...ik maakte verlies op de verzendkosten, dat betekend automatisch verlies op winst, omdat ik de kosten niet verhaalde op de klanten!
Je zegt dat iemand anders woekerprijzen berekend omdat daar de verzendkosten bij in zitten. En dan zeg je zelf dat je de verzendkosten betaald uit je winst. Ik zal wel gek zijn, maar dat is toch precies hetzelfde? Jij noemt het alleen anders.

Ik reken zelf ook aparte verzendkosten maar het is helemaal niet raar om met iets hogere prijzen gratis te verzenden. Dat zie je zelfs steeds meer tegenwoordig. Kijk naar de winkels van Coolblue. Daar berekenen ze geen verzendkosten maar zijn ze wel duurder dan andere shops. Zeg maar dat ze gek zijn als je ziet hoe hard ze groeien.

Alles wat "Gratis" is moet toch betaald worden. Al bereken je het niet direct aan de klant, uiteindelijk moeten alle kosten toch gedekt worden en dat kan maar van een kant komen, de klant. Dan is de uitspraak dat het verlies op winst is dus eigenlijk alleen een andere benaming.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

22
Rudy schreef: Je zegt dat iemand anders woekerprijzen berekend omdat daar de verzendkosten bij in zitten. En dan zeg je zelf dat je de verzendkosten betaald uit je winst. Ik zal wel gek zijn, maar dat is toch precies hetzelfde? Jij noemt het alleen anders.
Het verschil zit in dat ik zelf opdraai voor de verzendkosten en niet de klant. Ik rekende een vast tarief voor verzendkosten, zichtbaar door aan de klant. De overige kosten, stopte ik niet in de productprijs (verrekenen) zodat de klant er voor opdraaide, dat houd automatisch in dat ik minder winst maak op een product.

Hier zit toch een wezelijk verschil in!
Hoop dat het zo duidelijker voor je is.

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

24
BeOriginal schreef:Zit me nu echt af te vragen of ik geen denk fout maak.

Of is de redenatie als volgt:
Je inkoopskosten, hierin zitten ook je verzendkosten die je maakt.
Ik zag dat los van inkoopsprijs...
Bijna. Simpel gezegd: je hebt als ondernemer kosten die je moet maken; onder andere inkoopkosten, verzendkosten, maar ook kantinekosten, huisvestingskosten, reclamekosten, loonkosten etc.
Al deze kosten worden van je omzet afgetrokken en wat over blijft dat is je winst.

Dus als jij zegt "Ik betaal de verzendkosten uit eigen zak" dan komt dat op precies hetzelfde neer als dat je de verzendkosten verwerkt hebt in de prijs van je producten. Want jij verdient immers je geld met de verkoop van die producten. :)

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

25
Het gaat de klant niets aan (denk ook niet dat die dat wil weten) wat MIJN verzendkosten zijn.

Ik hoef mijn klant ook niet te vermoeien met mijn stookkosten, internetkosten of weet ik het wat. Het gaat erom hoe de klant het ervaart.
Wij versturen al sinds de oprichting voor een vast bedrag. Pallets ook. Da's een weloverwogen keuze geweest. Het ligt aan je handel natuurlijk, maar je kunt er wel duidelijk in zijn naar jouw klant toe.

Wij houden van simpel, Prijzen incl. btw (wettelijk verplicht bij B2C), vaste verzendkosten en min. orderbedrag. Dat heeft ook weer te maken met ons assortiment.

Verzendkosten in je verkoopprijs verwerken heeft niks met woekeren te maken. Iedereen snapt ook dat een pallet meer kost dan € 7.50
Onze Google virtuele tour al gezien?
Neem een kijkje in ons magazijn

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

26
Wouter Hol schreef: Dus als jij zegt "Ik betaal de verzendkosten uit eigen zak" dan komt dat op precies hetzelfde neer als dat je de verzendkosten verwerkt hebt in de prijs van je producten. Want jij verdient immers je geld met de verkoop van die producten. :)
Nou hier zit toch een wezelijk verschil, tussen jou en mijn beredenatie, zal hem even proberen te verduidelijken. Ik had standaard verzend kosten voor de klant, € 6,75. Als iemand wat kocht stel voor € 10 euro, dan is de totaalprijs € 16,75. Zelf koste het verzenden mij € 9,00. Dat verschil € 2,25 betaal ik te veel en bereken ik niet door aan de klant en daar zit het verschil tussen.

Maar ik zie nu waar mijn denk fout in zit, echt ik heb verzendkosten helemaal los gezien van de inkoopkosten.
TrailerPlus schreef:Het gaat de klant niets aan (denk ook niet dat die dat wil weten) wat MIJN verzendkosten zijn.

Ik hoef mijn klant ook niet te vermoeien met mijn stookkosten, internetkosten of weet ik het wat. Het gaat erom hoe de klant het ervaart.
Wij versturen al sinds de oprichting voor een vast bedrag. Pallets ook. Da's een weloverwogen keuze geweest. Het ligt aan je handel natuurlijk, maar je kunt er wel duidelijk in zijn naar jouw klant toe.

Wij houden van simpel, Prijzen incl. btw (wettelijk verplicht bij B2C), vaste verzendkosten en min. orderbedrag. Dat heeft ook weer te maken met ons assortiment.

Verzendkosten in je verkoopprijs verwerken heeft niks met woekeren te maken. Iedereen snapt ook dat een pallet meer kost dan € 7.50

Helemaal mee eens...duurde even voor dat het kwartje viel :D .

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

29
TrailerPlus schreef:Iedereen snapt ook dat een pallet meer kost dan € 7.50
Volgens mij hoorde ik hier op het forum laatst dat een klant klaagde dat ±4 euro aan verzendkosten echt onnodig veel was. Als klanten dat al zeggen denk ik dat zulke klanten echt niet begrijpen dat een pallet verzenden meer dan €7,50 kost.
Door alle bedrijven die gratis of een lage bijdrage aan verzendkosten rekenen krijgen klanten tegenwoordig wel een heel krom beeld van de kosten. Oke, ik vind het nog verbazender dat klanten zelf niet kunnen bedenken dat het verzenden van een dik boek echt geen 1,95 kost...

Re: Gratis verzenden, hoe verwerken in verkoopprijs

30
Ik denk dat klanten echt wel begrijpen dat een webwinkel verzendkosten moet betalen. En klanten begrijpen dus ook dat als de webwinkel geen verzendkosten apart berekent, het uit de productprijzen moet komen.

Als je nu dure producten verkoopt, die allemaal als pakketpost de deur uit gaan, vind ik het niet meer dan logisch dat je geen verzendkosten los berekent en dus 'gratis' verzendt. (als ik ergens een product van 150 euro koop, erger ik me er aan als er nog extra's bij komen. Dan heb ik iets van 'ja, zeg, dat kan toch wel van het productbedrag betaald worden?'.

Wij verkopen allemaal kleine spulletjes, die in 40% v.d. gevallen als pakketje gaat, en de rest als pakket. Gemiddeld orderbedrag excl. verzendkosten ligt rond de 20 euro. Dan kan ik helaas niet de verzending cadeau doen. Of ik zou een product van 7 euro naar 12 euro moeten omprijzen. Bovendien.. in dit geval is het de klant ook duidelijk dat hoe meer ze bestellen, hoe minder de verzendkosten zijn naar verhouding. Ook kun je bij on s in het winkelmandje zien hoeveel gram er nog bij kan voor dezelfde verzendkosten.